Всеки ден някой се качва в колата си след като е употребил алкохол. Според резултатите от проучване, проведено като част от кампанията „Алкохолът е лош шофьор" за 2015 г., това са 39% от всички шофьори
Почти през ден резултатът от това решение е тежко пътнотранспортно произшествие (ПТП), в което някой е ранен (222 души за първите 9 месеца на 2015 г.), а средно всеки месец има и загинал.
Според данните на проучването хората посочват шофирането в нетрезво състояние сред основните причини за множеството катастрофи по пътищата - 61.4%, заедно с общото неспазване на правилата за движение - 82.5%, манталитетa на хората - 61.2% и лошите пътища - 44.3%. Според данните на Главна дирекция "Национална полиция" към МВР, обаче, алкохолът е причина само за 2.4% от тежките пътнотранспортни произшествия за 2014 г. и на 2.8% за първите 9 месеца на 2015 г. Въпреки това, проблемът е реален и всяка нова жертва допринася за черната статистика и "войната" на пътя. Промяната на поведението е и основната цел на кампанията "Алкохолът е лош шофьор", която "Каменица" АД организира за осма поредна година.
Според данните на МВР санкционираните за употреба на алкохол водачи за първите 9 месеца на 2015 г. са 9 725 като в 790 от съставените актове, водачът е причинил и ПТП. В по-голямата част от случаите регистрираното количество алкохол е над 1.2 промила.
Проучването, проведено в рамките на кампанията, доказва още веднъж безотговорното отношение на водачите към рисковете, които алкохолът поставя. Основната причина, която споделят хората, шофирали след консумация на алкохол, е мнението, че употребеният алкохол не е бил в голямо количество и това не им е попречило на шофирането - 51.2%. 14.5% са се качили в колата след като са пили, защото не е имало друг начин да се приберат, а всеки 10-ти прави това без всякаква причина.
Парадоксално е, че хората ясно осъзнават рисковете от шофирането след употребата на алкохол и категорично не го одобряват - 80.7%, но все пак 39% от тях продължават да го правят. 90% от участниците в проучването смятат, че шофирането пил е неприемливо, защото е опасно за живота им или този на околните. Едва 1.5% твърдят, че не карат пили, защото се опасяват от глоби или отнемане на шофьорската книжка. В същото време, 45.1% смятат, че липсата на строг контрол е основна причина за шофиране в нетрезво състояние, а почти 29% приемат, че размерът на санкциите оказва най-голямо влияние върху шофьорите да не шофират след употреба на алкохол. Това най-често е мнението на хора, които заявяват, че карат пили. Останалите предимно смятат, че нищо не може да окаже влияние върху шофьорите да не карат пили - 30.5%.
В тази връзка, само 7% признават, че свидетелството им за управление на МПС е отнемано заради употреба на алкохол, като за 25.8% от тях това се е случвало повече от веднъж. В същото време, почти половината от респондентите имат познат, чиято книжка е отнета заради каране в нетрезво състояние. Според данните на МВР отнетите свидетелства за употреба на алкохол през 2014 г. са 14 087, а за първите 9 месеца на 2015 г. - 9 389.
Много показателна е реакцията на хората към шофьорите, употребили алкохол - 62.5% категорично заявяват, че не биха се качили при такъв водач. Интересно е, че почти всеки пети заявява, че би се качил при шофьор, който е пил, ако го познава и му вярва, защото го е правил и преди. При шофьори, употребили алкохол, се качват най-вече хората, които споделят, че шофират пили, а най-рядко тези, които не шофират и младите.
Около 70% от всички анкетирани са били в ситуация, при която се е налагало да изразят мнение срещу шофирането на познат след консумиране на алкохол, като е логично най-силна реакция да имат хората, които не карат пили. На близо 90% от хората с книжка не им се е налагало да бъдат разубеждавани да карат пили. Никога не са разубеждавани предимно хората между 36 и 45 г. и шофиращите след употреба на алкохол.