В тази бройка не влизат стопанисваните от големи български компании и финансови институции най-малко 12 супер луксозни реактивни джетове за бизнес полети
Броят на българите, които имат собствен самолет, продължава да расте. Според държавния въздухоплавателен регистър 42-ма наши сънародници вече притежават 34 модела малки частни самолети, съобщава bTV.
В тази бройка не влизат стопанисваните от големи български компании и финансови институции най-малко 12 супер луксозни реактивни джетове за бизнес полети.
Едни от най-богатите българи чрез своите компании притежава реактивни пътнически самолети за бизнес полети. Цените на старо тръгват от милион и половина евро. Известно е, че има поне 12 такива 8-10-12-местни реактивни джетове.
Заради по-високите данъци и летищни такси у нас тези машини често пъти са регистрирани в други европейски държави. Пребивават повече по европейските летища, отколкото в София, Пловдив, Варна и Бургас.
В хангарите на малките летища у нас, като Лесново, Долна баня и др., има малки самолети, собственост на едри и дребни бизнесмени, както и на бивши пилоти от гражданската и бойната авиация. Разходите да държиш такъв самолет са 450 лева на месец за хангар и около 2000 лева на година държавни такси за експлоатация и летателна годност.
Става дума за дву- и четири местни машини с тегло до 750 кг. Голяма част от тях са втора употреба. Цените им започват от 35-40 хил. евро и достигат няколко стотин хиляди евро в зависимост от възрастта и състоянието им.
Все повече българи пилотират сами машините между 10 малки частни български летища. Обучението за пилот продължава до 6 месеца.
От гледна точка на разходи за горива, понякога дори излиза по-евтино до морето да пътувате с частния си самолет, вместо с голям мощен джип.
Парадоксално собствениците на такива самолети плащат местен данък, много по-малък отколкото за един хубав и скъп мощен автомобил. За всеки тон самолетно тегло местният данък, който събира Столичната община, е само 20 лева.