01 Декември 2024, 22:11 Днес (0) | Вчера (0)

42% от онлайн офертите на екопродукти в ЕС - подвеждащи

29 Януари 2021 09:05 в. Монитор по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 29 януари 2021, 09:05

За 59 на сто от проверените стоки търговците не дават леснодостъпни доказателства

В ЕС в 42% от случаите твърденията в оферти за екопродукти са били преувеличени, неверни или подвеждащи, и потенциално са могли да бъдат определени като нелоялни търговски практики съгласно правилата на ЕС. Наличието на заблуждаващи твърдения за екологосъобразност нарасна поради това, че потребителите все повече се стремят да купуват екологосъобразни продукти. Това сочат, публикуваните в четвъртък от Европейската комисия (ЕК) и националните органи за защита на потребителите резултати от едновременна проверка на уебсайтове, която се провежда всяка година с цел установяване на нарушения на законодателството на ЕС за защита на потребителите в рамките на онлайн пазарите, пише в. Монитор. Тази година за първи път досега тя бе насочена към заблуждаващи твърдения за екологосъобразност, представляващи практика, при която предприятия твърдят, че правят повече за околната среда, отколкото в действителност. При нея бяха анализирани онлайн твърдения за екологосъобразност на облекла, козметика и домакинско оборудване.
Комисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс заяви: "Все повече хора искат да водят екологосъобразен живот и аз приветствам предприятията, които се стремят да произвеждат екологосъобразни продукти и услуги. Има обаче и безскрупулни търговци, които заблуждават потребителите с неясни, неверни или преувеличени твърдения. Комисията е изцяло ангажирана с предоставянето на потребителите на права по отношение на екологичния преход и на борбата със заблуждаващи твърдения за екологосъобразност. Това е точно един от основните приоритети на Новата програма за потребителите, приета миналата есен."
Комисията и органите за защита на потребителите провериха по-подробно 344 очевидно съмнителни твърдения и установиха, че:
- в повече от половината случаи търговецът не е предоставил достатъчно информация на потребителите, за да могат да преценят точността на твърдението.
- В 37 % от случаите твърдението е включвало неясна и обща информация като "съзнателен", "екосъобразен", "устойчив", с което се е целяло създаването на необосновано впечатление у потребителите, че продуктът няма отрицателно въздействие върху околната среда.
Освен това в 59 % от случаите търговецът не е предоставил леснодостъпни доказателства в подкрепа на твърдението си.
В своите цялостни оценки, вземайки предвид различни фактори, в 42 % от случаите органите са имали основание да считат, че твърдението може да е невярно или подвеждащо и поради това потенциално би могло да представлява нелоялна търговска практика съгласно Директивата за нелоялните практики (ДНТП).
Националните органи ще се свържат със съответните предприятия, за да посочат установените проблеми, и за да се гарантира, че те ще бъдат коригирани, когато е необходимо. Установените факти по време на тази "едновременна проверка" ще бъдат включени в оценката на въздействието, която ще бъде изготвена за новото законодателно предложение за предоставяне на повече права на потребителите с оглед на зеления преход, обявено в Новата програма за потребителите.
Проверката на уебсайтове, насочена към наличието на заблуждаващи твърдения за екологосъобразност, е една от няколкото инициативи, които ЕК предприема с цел предоставянето на потребителите на възможности да правят по-устойчив избор. Друга инициатива е "Ангажиментът за екологосъобразно потребление", която комисар Рейндерс обяви на 25 януари 2021 г., както и законодателно предложение за предоставяне на повече права на потребителите с оглед на зеления преход, съдържащо повече информация относно устойчивостта на продуктите и по-добра защита срещу определени практики, като заблуждаващи твърдения за екологосъобразност и преждевременното излизане от употреба. Освен това ще последва законодателно предложение относно обосноваването на твърденията за екологосъобразност въз основа на методите за определяне на отпечатъка върху околната среда.
Като част от своята стратегия "От фермата до трапезата" ЕК ще предложи хармонизирано задължително етикетиране на хранителна информация върху лицевата страна на опаковката, за да се даде възможност на потребителите да правят информиран избор на здравословни и устойчиви храни. За няколко домакински уреди енергийният етикет на ЕС вече предоставя ясна и проста индикация за енергийната ефективност на продуктите, като по този начин улеснява потребителите да спестяват от сметките за енергия на домакинствата, като същевременно се намаляват емисиите на парникови газове в целия ЕС.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 29 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8552
GBP 2.4796 2.4887 2.3499
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив