Предстояща промяна в най-популярния браузър Chrome ще засегне онлайн бизнесите, който използват сайтове без SSL сертификат
От юли тази година браузърът Google Chrome ще започне да показва сайтовете без SSL сертификат като ненадеждни. В същото време близо 46% от сайтовете на големите бизнеси в България не използват
криптиращ протокол за защита на потребителските данни, информират от хостинг компания ICN.Bg, цитирани от TechNews.bg.
В последните години интернет еволюира, като се поставя много по-голям акцент на това уеб пространството да е по-оптимизирано и защитено. SSL сертификатът отново е на фокус, особено с наближаването
на юли 2018 г., когато най-използваният браузър в света Chrome ще започне да показва сайтовете без SSL защита като ненадеждни. Промяната цели да се оптимизира онлайн пространството, като се защитят
личните данни и корпоративната информация, преминаващи през сайтовете.
Липсата на SSL сертификат означава, че връзката между потребителя, който отваря сайта, и сървъра, на който се намира сайтът, не е криптирана. Така всички данни, които преминават през тази уеб
страница остават незащитени и могат да бъдат "подслушани" от злонамерени лица. Това биха могли да бъдат лични данни и корпоративна информация, ЕГН-та, имейл адреси, данни за банкови карти и друга
чувствителна информация на потребителите на сайта.
Още през 2014 г. Google обяви в своя блог, че наличието на SSL сертификат вече е ранкинг фактор за търсачката и позиционира сайтовете с активен SSL сертификат по-високо. Година по-късно
разработчиците на Chrome заявиха намерението си да показват незащитените сайтове като ненадеждни.
Няколко пъти срокът за това бе променян, тъй като много голяма част от уеб пространството все още не бе защитено. Затова и крайната дата бе определена за началото на юли месец 2018 г. – след тази
дата наличието на SSL сертификат ще стане задължително за всеки бизнес, който иска да представя своите продукти и услуги на потребителите на Chrome.
Доводите на Google за тази промяна са, че иска да направи уеб пространството по-сигурно и оптимизирано. Планираното маркиране на сайтовете без SSL сертификат като ненадеждни от браузъра Chrome
предстои да засегне всеки бизнес, който има онлайн присъствие. Това ще се отрази негативно, както на доверието на потребителите и обема на продажбите, така и на позиционирането на сайтовете в
търсачките.
Освен това спирането на достъпа на един потребител до даден сайт може да има много силен отрицателен ефект върху имиджа на една компания и в бъдеще да се отрази на цялостното ѝ позициониране пред
настоящите и потенциални клиенти.
Chrome е най-използваният браузър в света и определя тенденциите в сферата. По статистика на StatCounter за април 2018 г., пазарният дял на Chrome на глобално ниво е 57,36%. За същия период в
България пазарният дял на Chrome е 67,54%. Това означава, че близо 2/3 от българските потребители са използвали браузъра на Google, за да преглеждат уеб страници. От всички направени заявки от
настолен компютър в България 62,3% са през Chrome, а от мобилно устройство или таблет – 75,17%.
Към момента близо половината уеб пространство е незащитено. Това означава, че след юли месец 2018 г. Chrome ще маркира като ненадеждни много голяма част от уеб сайтовете. От това ще пострада
основно онлайн бизнесът, който извършва своята дейност в уеб пространството. Ще има силен негативен ефект и върху фирмите, които използват интернет, за да увеличат своето онлайн присъствие и имат
представителен сайт с услугите и продуктите си.
Бизнесът в България все още не е подготвен за предстоящата промяна, като основно ще бъде засегнати малките фирми. От хостинг компания ICN.Bg алармират, че близо 46% от сайтовете на големите бизнеси
в България все още не използват SSL криптиране. Малките фирми също не са подготвени за предстоящата промяна, като едва 13% от тях използват SSL сертификати, по данни на ICN.Bg.
ICN.Bg очаква до края на 2018 г. преобладаващата част от българските уеб сайтове да преминат към криптирана връзка.