През второто полугодие на 2021 година средният размер на трансакциите през POS терминал е 60 лева
Финансовата култура на българите се повишава и хората управляват все по-разумно личните си финанси. Доказателство за това е фактът, че в периода юли-декември 2021 г. 51% от хората са покривали
използваната сума по кредитните си карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България, в рамките на гратисния период и така са избягвали плащането на лихва.
Друго доказателство, че българите са все по-запознати как да използват разумно кредитните си карти е ръстът от 17% на броя на покупките на стоки на равни вноски в рамките на лимита на картата. С
покупките на изплащане българите са в крак с все по-модерната тенденция "Купи сега, плати по-късно" и отлагат плащанията във времето, което им позволява да запазят стандарта си на живот без да
натоварват семейния си бюджет.
Като цяло, през втората половина на 2021 година беше наблюдаван значителен ръст при използването на кредитни карти за покупка на стоки, така както е в западните страни, а не за теглене на пари от
банкомат. Това е важна промяна, имайки предвид че допреди няколко години най-разпространената трансакция в България беше теглене на 400 лева от банкомат. Тенденцията за все по-разумно използване на
кредитни карти се доказва и от ръста на използването на картите на ПОС терминали. Делът на плащанията на ПОС достигна 73%, а в периода юли-декември 2020 година беше 70%. В същото време делът на
тегленията от банкомат се понижава до 18%, а година по-рано беше 22%.
Според данните, през второто полугодие на 2021 година средният размер на трансакциите през POS терминал е 60 лева, което е със 7 лева повече в сравнение с година по-рано. От банкомат хората теглят
средно 163 лева.
Хората са използвали кредитните си карти не само за покриване на ежедневни нужди като покупка на храна, но и за много други цели, което показва, че те все по-уверено използват този финансов
инструмент и кошницата на целите значително се разширява. Например кредитните карти се използват все по-често в ресторанти, за плащане на битови сметки и на стоки, доставени от куриерски услуги, за
забавление и за качествено прекарване на времето.
Това са някои от най-интересните тенденции от второто издание на проучването "Личните финанси на българина" от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни за
трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. Проучването обхваща периода юли-декември 2021 г.
Все по-голямата увереност на хората при използването на кредитни карти се доказва и от ръста от 21% на броя на трансакциите през втората половина на 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г.
Българите използват кредитните си карти основно в хранителни магазини – 36% от трансакциите и за забавление и отдих – 20%. Интересна тенденция е, че на трето място в топ целите с 14% от
трансакциите е пазаруването в специализирани магазини като "Направи си сам", за обзавеждане и други. Четвъртата позиция с 6% от трансакциите е за транспортни разходи.
Според експертите, ръстът на използването на кредитни карти е движен от четири основни фактора. Първият е постоянното повишаване на финансовата грамотност на хората, които осъзнават предимствата на
този инструмент и удобството, което той предоставя.
Вторият фактор е все по-големият брой стоки и услуги, които могат да бъдат закупени с кредитна карта. Това е и причината в топ 10 на целите да влязат плащанията за доставка на стоки към куриерски
компании, в кафенета, ресторанти и заведения за бързи храни, в дискаунт магазини и обекти, които излизат извън традиционната категория на супермаркетите и специализираните магазини за техника и от
типа "Направи си сам".
Третото обяснение за ръста на броя на трансакциите е пандемията и желанието на хората да пазаруват дистанционно в безопасна среда. В периода юли-декември 2021 г. броят на онлайн трансакциите с
кредитни карти се увеличават с 55% спрямо същия период година по-рано и достигат дял от 37%. Това показва, че българите са готови да използват удобни финансови инструменти за пазаруване от
разстояние и за покриване на ежедневните си нужди. Според данните на банката, средната сума на онлайн трансакциите през втората половина на 2021 година е била 65 лв., което е ръст от 12% в
сравнение с периода юли-декември 2020 г.
Ръстът на броя на онлайн и безконтактните трансакции се обяснява и с дигитализацията на услугите. Кредитните карти вече лесно и бързо могат да бъдат интегрирани в дигиталните портфейли на хората и
така всеки може да плаща с телефона си, което е допълнително удобство. Този начин на плащане е все по-предпочитан от хората и потвърждава тенденцията за промяна на начина на ползване на кредитни
карти.
Четвъртият двигател на ръста на използването на кредитни карти е улесненият достъп до този финансов инструмент.
Новото издание на проучването очертава интересни различия между използването на кредитни карти във физически и онлайн магазини. В търговските обекти хората използват картите най-често за покупка на
храни и напитки. На втора позиция са плащанията на стоки, доставени от куриери, което се обяснява с ръста на онлайн търговията в пандемията. Третата позиция е за гориво, а четвъртата – за покупка
на уреди за домакинството.
Топ целите при използване на кредитни карти в дигитална среда са напълно различни. На първо място е категория "Забавление и отдих". Веднага след нея са паричните преводи. Българите оценяват
възможността да прехвърлят лесно средства от кредитната карта към банкова сметка. Това е и употребата на кредитни карти с най-висока средна сума – 919 лв. На трето място е онлайн плащането на
вноски по кредити.
През втората половина на 2021 година картите бяха използвани най-често в Турция, което се обяснява с повишения шопинг интерес към южната ни съседка. На втора и трета позиция са Германия и Гърция.
Година по-рано топ 3 на страните, в които се използваха кредитни карти беше Великобритания, Малта и Гибралтар.