Миналата година средната сметка е била 119 лева, а сега ще скочи на 202 лева
Сметките за ток за изминаващия януари ще са със 70% по-скъпи от януари миналата година. Това прогнозира в рубриката "Чети етикета” в "Тази сутрин” по bTV енергийният експерт и бивш член на КЕВР
Еленко Божков.
Ако през януари 2016 година средната сметка на домакинство, което се топли на електричество и не използва топлофикационна услуга, е била 119 лева, то този месец тя ще скочи на над 200 лева, тоест
се очаква да платим за ток с 84 лева повече.
"Не може да се говори за надписване на сметки, просто консумацията е много по-голяма”, смята Божков.
Пикът на потреблението на ток е бил на 10 януари, когато сме достигнали критично близо до възможностите на електроенергийната ти система. Прогнозите за рекордно потребление за миналия петък обаче
не са се сбъднали.
Ако се отопляваме на ток, най-икономично е това да става с климатик, посочи Божков. Ако обаче нямаме възможност за такава инвестиция, следващият най-изгоден вариант е акумулиращата печка,
която черпи по-евтината нощна енергия от 22 ч. до 6 ч. сутринта, и излъчва през деня.
С предприетите мерки от диспечерите за намаляване на напрежението духалките стават дори опасни. "При понижаване на напрежението в неработните часове, вентилаторът в духалката се върти слабо,
нагревателят започва да се загрява повече до червено и е възможно да се подпали пластмасата”, изтъкна Еленко Божков.
Елена Гоцева, адвокат към "Активни потребители”, коментира, че притесненията са най-вече за хората, които са енергийно бедни, тъй като при тях сметките много трудно ще бъдат платени.
"Радваме се, че и трите енергодружества ще дадат възможност сметките да се разсрочат. Притеснението ни е, че това ще става с ходене на място в клиентските центрове и подписване на споразумителни
протоколи”, допълни тя. Гоцева призова по възможност за възрастните хора да има облекчена процедура, например по телефона. Тя припомни, че за да има рекламация на сметка, тя трябва първо
задължително да се плати.
При съмнения за нередност в сметката клиентите могат да сигнализират дружеството по три начина: на място в Центъра за обслужване на клиенти, на електронния адрес или денонощната телефонна линия.