24 Ноември 2024, 00:24 Днес (0) | Вчера (0)

77% от българите искат тежките камиони и автобуси да плащат по-високи пътни такси

13 Декември 2019 08:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 12 декември 2019, 22:05

Според 53% от анкетираните средствата събрани от тол системата трябва да отиват за изграждането на нови пътища

77% от българите са на мнение, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от автомобилите. Изводите са от проучване, проведено от "Тренд" в периода 30.11-06.12.2019 г., чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" сред 1000 души на възраст над 18 години. Проучването е възложено от Агенция "Пътна инфраструктура” във връзка с въвеждането на тол системата.
Висок дял - 72%, от анкетираните са чули за планираното въвеждане на ТОЛ системата. На въпроса "ТОЛ таксите са на база реално изминато разстояние от камиони и автобуси и зависят от теглото и екологичната категория на превозното средство, каквато е европейската практика. Няма бариери, а камери, които отчитат изминатия път. Вие лично одобрявате или не одобрявате най-общо тази система?" се отчита висок дял на одобрение – 64%, а едва 12% са на противоположно мнение. Според 77% от анкетираните е справедливо тежкотоварните автомобили и автобуси да плащат по-високи такси от обикновените автомобили, а едва 9% посочват, че не е справедливо.
56% от българите са съгласни камионите с по-висока екологична категория, т. е. тези, които замърсяват по-малко, да плащат по-ниски тол такси. Според тях тази мярка ще доведе до подобряване на чистотата на въздуха, 26% посочват, че не са съгласни. Малко над половината българи (52%) са на мнение, че тази мярка ще насърчи превозвачите да обновят автопарка си, а 28% посочват, че не са съгласни. Висок е и делът на съгласните - 41%, че трябва да се забрани движението на камиони с по-ниска екокатегория, а 29% не са съгласни.
Много висок дял от 76% посочват, че "ако искаме и добра инфраструктура, и ниски данъци, справедливо е тежките камиони да плащат повече". Едва 12% не споделят това мнение. Две трети от българите считат, че новата електронна система ще подобри събираемостта на глобите, а 18% са на противоположното мнение.
Според 53% от анкетираните средствата събрани от тол системата трябва да отиват за изграждането на нови пътища и магистрали, и за поддържането на вече съществуващите. 26% от смятат, че те трябва да се влагат по-скоро за поддържането на вече съществуващите пътища и магистрали, а 10% са на мнение, че трябва да са за изграждането на нови пътища и магистрали.
31% посочват, че цените на стоките не би следвало да се увеличават, защото тол таксите са много малък разход в себестойността им, 22% са на мнение, че цените на стоките не би следвало да се увеличат, защото 34 000 км републикански и общински пътища остават напълно безплатни за камионите и автобусите. 21% са на мнение, че ако цените се повишат драстично, това ще е спекула, а не заради тол системата.
На въпрос "Първоначалният обхват на платени пътища с ТОЛ такси за камионите беше 10 800 км, а сега Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага да е 6 050 км. Кое от следните твърдения е по-близо до вашето мнение?", то 22% са на мнение, че правителството е направило големи отстъпки на превозвачите, за 22% от анкетираните превозвачите трябва да плащат за цялата републиканска пътна мрежа от 20 000 км, както леките коли. 25% са на мнение, че този първоначален обхват трябва да се увеличава постепенно до пълно покритие на цялата републиканска мрежа.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив