Младежите – с иновативни предложения за повишаване на финансовата компетентност на хората в трудоспособна възраст
От ТВ игри за насърчаване на спестяването през курсове, използващи иновативен подход като обучение на работното място, до "задължителните" мобилни и уеб приложения за управление на личните финанси,
спечелиха сърцата на журито на провелия се този уикенд Иновационен лагер за ученици, организиран от JA и NN България, в рамките на съвместния проект "Социални иновации".
В лагера, който се проведе в София, се включиха 80 ученици от над 20 населени места, сред които Пловдив, Бургас, Благоевград, Сандански, Русе, Велико Търново, Якоруда, Варна, Пазарджик,
София.
Младите иноватори получиха право да се състезават на националния кръг на инициативата в конкуренция с 400 кандидати. Те показаха своите нестандартни творчески идеи в решаването на предварителен
казус, работиха самостоятелно или в екипи и дадоха над 200 различни идеи за повишаване на финансовата грамотност.
Класирани са 80 финалисти от 36 училища от цяла България. В началото на инициативата те се срещнаха и запознаха със своите съотборници, като бяха разпределени в 16 екипа. В групи по 5 участници, те
решаваха казус, разработен от екипа на NN България.
Предизвикателството беше свързано с повишаване на финансовата грамотност като подход за решаване на проблемите, свързани с равнището на доходите след трудоспособна възраст.
По време на работата си учениците трябваше да покажат творчески, екипни и бизнес умения в решаване на предизвикателството. 8 доброволци от екипа на NN България ги подкрепиха в процеса по решаване
на социалния проблем, свързан с ниското ниво на финансова грамотност. Доброволците насърчиха учениците да стигнат до най-добрите решения, като влязоха в ролята на техни ментори.
"В NN вярваме, че финансовата грамотност е сред ключовите житейски умения в съвременния свят, защото качеството и удовлетвореността от живота във все по-голяма степен зависят от нея. Във все повече
държави като основен социален проблем се очертава ниското равнище на доходи на лицата след трудоспособна възраст. Затова решихме да насочим вниманието на младите социални предприемачи към
разработването на решения, които биха увеличили финансовата грамотност на хората в трудоспособна възраст, като средство за обезпечаване на доходи за годините след пенсиониране", каза Николай
Стойков, главен изпълнителен директор на NN България.
В края на втория ден от иновационния лагер младежите трябваше да защитят своето решение в рамките на 3-минутни презентации на сцена пред жури, в което участваха Николай Стойков, главен изпълнителен
директор на NN България; Милена Стойчева, изпълнителен директор на JA; Магданела Делинешева, директор "Училищни програми" на JA; Цветомир Илиев, ръководител отдел Инвестиции в NN, и Цветан Бучков,
специалист Мониторинг на IT системи в NN.
Първа награда, таблети и раници от NN, получи идеята за курсове за повишаване на финансовата грамотност, които да се провеждат на работното място. Иновативното в подхода е, че поставя работодателя
в центъра на "информационната кампания", която вдъхновява служителите да повишават своята информираност. Учениците предлагат разработването на уеб платформа FINFUTURE, в която чрез ролеви игри хора
от всички възрасти да повишават своята осведоменост за пенсионната система и за собственото си финансово благополучие на стари години. Платформата ще предлага размяна на ролите и в семейството, за
да могат децата да разбират родителите си, когато например не им разрешават да направят желана покупка.
Второ място получи идеята на ученици за създаване на курсове и обучения, които се предоставят доброволно от студенти последна година и от млади финансисти.
На трето място журито класира предложението за създаване на ТВ шоу, "Стани богат пенсионер", в което за всеки верен отговор участниците получават паричен стимул, който отива директно в пенсионния
им фонд.