Airbus може да прекрати производството на най-големия пътнически самолет в света А380 още през 2018 година
Агенция "Блумбърг" посочва, че европейският производител на самолети е направил грешка в оценката си на пазара за огромната машина, която поема до 853 пътници.
На среща с инвеститори във фирмата генералният финансов директор Харолд Вилхелм заяви, че Airbus ще успее да покрие разходите за А380 през следващите три години, но ще трябва да бъде взето отделно решение за продължаването на производството му след 2018 г., тъй като ще се наложи или да бъдат разработени нови двигатели, които да го направят по-привлекателен за потенциалните купувачи, или моделът да бъде спрян от производство.
Настоящата година беше първата в историята на Airbus, в която фирмата не успя да сключи нито един договор с авиопревозвач, а единственият й договор беше за продажба на 20 самолета на лизингова компания. Японската Skymark Airlines дори се отказа от поръчани по-рано 6 самолета.
Разработката на А380 струваше на Airbus 25 милиарда долара. През седемте годни, в които огромният самолет беше разработван, фирмата получи 318 заявки за покупка, а първоначалният й бизнес план включваше поне 1500 самолета. А380 е популярен сред пътниците, но повечето авиокомпании предпочитат по-икономични самолети, които не ползват толкова много гориво. Често се случва операторите на колосалния самолет да не успяват да запълнят обема му. Airbus се надяваше, че основите купувачи ще са китайски и японски превозвачи, но от този пазар дойде едва една поръчка за 6 броя А380 от китайска компания.
Около 40% от поръчките за самолета рекордьор бяха направени от Emirates, като фирмата поиска снабдяването на А380 с нови двигатели. Дубайската компания харесва A380, защото позволява да се извършват полети на много голямо разстояние без междинни кацания. "Този самолет ни носи много пари", коментира президентът на Emirates Тим Кларк.
Airbus обаче се противопоставя на идеята да се разработват нови двигатели за самолета, тъй като понастоящем това не изглежда икономически оправдано предвид ниското търсене. Според оценката на Bloombeerg инвестицията в създаването и подменянето с новите двигатели ще струва на Airbus приблизително 2.47 милиарда долара и ще отнеме четири години. Ако фирмата реши да не прави тази инвестиция, най-вероятно производството на A380 ще бъде спряно. Окончателното решение за това вероятно ще бъде взето през 2015 г.
Провалът на А380 е очевиден на фона на популярността на останалите модели на фирмата, и особено А320 и А330, търсенето на които се повиши рязко след подмяната на двигателите им. Търсен се оказа и новият А350, за който Airbus досега е получила 812 заявки.