Автомобилни инциденти, причинени от кибератаки, са застраховани
Хакери се насочват към дигитално свързаните автомобили. Хакерските атаки срещу свързани екосистеми са всичко друго, но не и нереалистична възможност. Това е един от изводите по време на 8-мия
Allianz Motor Day, който беше излъчен на живо в Европа на 22 септември и чиято основна тема беше ИТ сигурността при свързаните превозни средства. "Наред с логистичния и енергийния сектор,
свързаните автомобили могат да се превърнат в една от основните цели на ИТ престъпността", коментира Клаус-Петер Рьолер, член на управителния съвет на Allianz SE и главен изпълнителен директор на
Allianz Deutschland AG. Броят на свързаните превозни средства в Европа нараства бързо - от 37 милиона автомобила през 2018 г. на 110 милиона до 2023 година. Автомобилите ще имат специално значение
по отношение на ИТ сигурността, тъй като техният жизнен цикъл - от разработването през производството и използването до рециклирането - може да продължи 20 до 30 години. Ето защо ключовият въпрос
на събитието на Allianz беше как свързаните автомобили могат да бъдат защитени от кибератака през цялото това време. Германската компания призова за европейско решение за мулти-индустриален
Информационен център за автомобилна сигурност. "Изправени сме пред заплаха, която не се ограничава единствено до компаниите или националните граници и вярваме, че такъв център трябва да съчетава
данни и компетенции от множество институции, включително правителствени агенции, автомобилни производители, техните доставчици, телекомуникационни оператори, изследователски институции, сервизи и
застрахователната индустрия", каза Рьолер.
Друга тема по време на Allianz Motor Day беше достъпът до данните на автомобила в случай на хакерска атака. Свързаните автомобили трябва да предлагат адекватна защита от потенциални кибер рискове и
в същото време да позволяват лесен и бърз достъп до данни за превозното средство, така че трети страни да могат да разработват и предлагат нови продукти и услуги за водачите. В допълнение към
очертаните стъпки, кибератаките трябва да бъдат регистрирани и от независим орган, контролиращ данните. Такъв запис може да се води в съответствие със законите за защита на данните, без да се
предава лична информация. Записването на кибератаки може също да послужи за подобряване на системите и предотвратяване на бъдещи вреди.
Хакерските атаки задействат различни рискови сценарии, които са важни за застрахователите. Те включват пътно-транспортни произшествия, кражби на превозни средства и изнудване, след като хакери са
поели контрола върху системите на превозното средство.
Ако кибератака доведе до инцидент, при който някой е ранен или автомобилът на водача или нечий друг автомобил е повреден, дъщерните дружества на Allianz Group в Европа в общия случай осигуряват
застрахователно покритие. Щетите на трети страни се покриват от застраховка "Гражданска отговорност"; щетите по собствения автомобил са включени в полиците за пълно покритие. Ако хакерска атака
доведе до кражба на превозното средство, това е включено в стандартните полици за частично покритие в повечето държави.
Ако хакер атакува сървъри на производители или цифрови платформи, които комуникират с автомобили и нарушава изправността на множество превозни средства или дори на всички превозни средства от
определен вид, този казус касае автомобилните производители. В сферата на риска на производителя е да гарантира, че електрониката на автомобилите остава устойчива и автомобилите са предпазени от
атака. Това важи и в случай на атаката, която пряко засяга функционирането на превозното средство. Но ако функциите, нарушени от кибератака, доведат до пътно-транспортни произшествия,
застрахователят ще осигури покритие, ако засегнатите превозни средства са повредени или някой се нарани.