Използването на големите информационни масиви може да подобри финансовото положение на компаниите
Използването на Big Data в медицината ще помогне за по-доброто разбиране на потребностите на клиентите в здравеопазването и застраховането. Изследователи уверяват, че Big Data (големите данни) ще
промени кардинално практически всички отрасли. Здравеопазването не прави изключение – колосалните обеми неструктурирани данни в света ще помогнат на лекари и пациенти.
По своята същност, Big Data е сбор от технологии и алгоритми за работа с огромни масиви данни.
Какво ще дадат на медицината големите данни?
Ако трябва да се отговори с две думи, това ще бъдат: "персонализация" и "оптимизация".
Анализът на Big Data ще подпомогне лекарите в поставянето на най-точни диагнози, както и в прогнозиране развитието на заболяванията и рисковете за всеки пациент, а понякога и в тяхното
предотвратяване.
Експертите са убедени, че големите данни ще помогнат сериозно да се намали смъртността в света.
Ето един пример за прилагане на Big Data в здравеопазването: китайската корпорация Neusoft управлява IT-платформа за оптимизиране на половината бюджетни загуби в здравеопазването и застраховането в
Китай. ИТ-компанията прави не просто бизнес, а подпомага връзката между потребностите на медицинските учреждения и техните клиенти.
"Ние наричаме тази трансформация B2B2C (business-to-business-to-client). Ако вие не разбирате клиентските потребности, няма да можете да правите успешен бизнес с партньорите, които купуват вашите
ИТ-решения", коментират в компанията.
Big data-анализът на големия информационен масив на медицинските учреждения показал, че около 70% от техните медицински активности са непечеливши. За да елиминира загубите, Neusoft предлага
нов цифров бизнес модел за онлайн споделяне на данни между пациенти и болници (вместо семейният лекар да обхожда пациентите).ИТ-разработчикът добавя също така и екосистема за преносими устройства,
способни да събират данни за пациентите без нужда да посещават болницата.
През 2016 год. достояние на обществеността станаха и резултатите от съвместната работа на изследователски екип от института Christiana Care Health System с академични учени от Университета Делауер.
Учените използвали данните за пациенти, събирани от здравните заведения в окръга, за да изследват резултатността на лечението при болни, страдащи от хронична бъбречна недостатъчност. Цел на
изследването било да се разбере как и кога даже незначителните промени в жизненитех показатели на такива пациенти водят до усложнения и хоспитализации. Проучването показало, че влизането в болница
може да бъде прогнозирано в необичайно висока степен на вероятност, ако стриктно се следят показанията на кръвното налягане, честотата на възникване на кожни и респираторни инфекции, проявления на
хиперволемия (увеличаване обема на циркулиращата кръв и плазма) и хипонатриемия (намаляване концентрацията на йони на натрия в кръвната плазма).
Друго активно развиващо се направление е оптимизиране разходите на медицинските учреждения, човешките и материалните ресурси и, като следствие, намаляване щетимостта в медицинското
застраховане.
ИТ-специалистите са категорични, че когато застрахователните компании започнат да прилагат активно възможностите на Big Data, ще могат да предлагат на всеки клиент индивидуална тарифа и персонален
пакет услуги. Впрочем, някои компании вече работят по този начин. Един такъв застраховател е южноафриканската компания Discovery, която е раздала на клиентите си устройства за измерване на различни
здравни параметри в онлайн режим. Discovery получава информация за това какво купува съответният клиент (примерно, алкохол и цигари), какво кръвно има, колко често се движи. Обработвайки тези
масиви от данни, застрахователят изготвя индивидуална тарифа при медицинските застраховки и дава препоръки за подобряване на режима на живот. На онези, които се грижат за здравето си, компанията
предлага по-евтини полици и обратното – на хората, които не полагат грижи за себе си, завишава премиите. Експериментът се оказал успешен и така застрахователят намалил щетимостта.