Регулатори, политици и застрахователи трябва да работят заедно за насърчаване на по-добре защитено и по-устойчиво общество
Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) публикува своя ревизиран доклад относно факторите, които допринасят за слабото търсене на застраховките срещу природни бедствия в Европа. Документът изследва бариерите, които пречат на потребителите да купуват застраховка срещу природни бедствия. Той предлага и редица тествани от потребителите решения за преодоляване на тези предизвикателства и за укрепване на устойчивостта на европейските домакинства и предприятия на екстремни метеорологични явления.
Със само около една четвърт от загубите от природни катастрофи (NatCat), застраховани на континента, Европа е изправена пред значителна празнина в защитата. Въпреки че някои причини за тази
празнина произтичат от ограниченията в предлагането на застрахователни продукти на NatCat, потребителите не се ангажират достатъчно с предлаганите на пазара застраховки.
За да разбере по-добре защо потребителите може да се колебаят да инвестират в застраховка NatCat, EIOPA проведе поведенчески изследвания по темата. Констатациите разкриват няколко бариери, които
могат да повлияят отрицателно на желанието на домакинствата да купуват покритие срещу природни бедствия. Това са:
- силен фокус върху премията, а не върху цялостната полезност на продукта, което води до усещането, че покритието не е достъпно;
- липса на яснота в условията;
- предишен негативен опит със застрахователни искове;
- погрешни схващания по отношение на вероятността да бъдат засегнати от природни катастрофи;
- големи очаквания за държавна намеса в случай на катастрофа;
- схващането, че процесът на сключване на застраховка е сложен и отнема много време.
Въз основа на идентифицираните двигатели и черпейки прозрения от поведенческата наука, EIOPA разработи и тества поредица от решения за насърчаване на по-голямото използване на застраховката NatCat
в Европа. Решенията за увеличаване на усвояването включват:
- повишаване на осведомеността относно нивото на риск, пред който са изправени потребителите;
- насърчаване на по-стандартизирани и лесно сравними продукти по отношение на покритие, изключения и ценови структури;
- рационализиране на потребителското възприятие по време на процеса на покупка, включително чрез цифрови канали;
- предлагане на стимули (напр. премийни отстъпки) за прилагане на мерки за намаляване на риска.
Според Петра Хиелкема, председател на EIOPA, "опустошителните наводнения и горски пожари от последните години показаха с несъмнена яснота, че не сме имунизирани срещу ефектите на затоплящата се
планета. Дори когато природните бедствия не водят до загуба на живот, те носят смущения и разрушения, които изискват значителни усилия за възстановяване. Застраховката прави процеса на
възстановяване по-бърз и финансово по-малко болезнен". Хиелкема подчерта, че регулаторите, политиците и застрахователните специалисти трябва да работят заедно за премахване на идентифицираните
бариери и за насърчаване на по-добре защитено и по-устойчиво общество.