По-голямата част от тях са наследници на световни марки бира
Освен успешните предприемач, чиито имена звучат днес толкова силно и толкова често, колкото и имената на техните компании, в света съществуват и десетки не по-малко успешни бизнесмени, чиито имена,
в отличие от техните брандове, са напълно неизвестни за обществеността, пише руското издание на списание Forbes.
По правило, неизвестните милиардери-собственици на известни брандове, са наследници второ и трето поколение. Те не притежават харизмата на предприемчивите си предци, а активите им се управляват от
наети мениджъри.
В списъка присъстват и инвеститори, купили в точното време перспективни активи, както и неколцина основатели на известни компании, предпочели да останат в сянка. Изданието се спира на 20 неизвестни
милиардери от глобалния рейтинг Forbes, чиито имена са напълно неизвестни, но чиято дейност е позната на целия свят.
Интересно е, че най-много са представителите на пивоварната индустрия.
Световноизвестните брандове Budweiser, Stella Artois и Hoegaarden се управляват от три бразилски бизнесмена, които започват съвместна дейност в началото на 1970 години. Това са: Марсел Херман Телеш
(9,1 млрд. долара), Жорже Пауло Леман (7,9 млрд. долара ) и Карлуш Алберто Сикупира (17,8 млрд. долара). През 1998 г. те продават своята инвестиционна банка и навлизат в бизнеса с бира.
Отначало под тяхно ръководство бразилските пивоварни компании Brahma и Antarctica се сливат в холдинга AmBev, а след това става и обединението между AmBev и белгийската Interbrew, а след още
няколко години обединената компания, наречена вече InBev, поглъща американската корпорация Anheuser-Busch.
Днес Anheuser-Busch InBev е най-големият производител на бира в света, притежаващ стотици брандове. Приходите за 2012 г. на обединението възлизат на около 40 млрд. долара, а годишната капитализация
е около 150 млрд. долара.
Освен това, чрез своята инвестиционна компания обединението притежава веригата ресторанти Burger King и компанията-производител на кетчуп Heinz.
Зад другия световен бранд - Heineken – днес стои 59-годишната Шарлин де Корвальо-Хайнекен (11 млрд. долара). Та е наследница и единствена дъщеря на холандския бизнесмен Алфред Хайнекен и
правнучка на основателя на компанията Жерар Хайнекен. Шарлин притежава около 25% от световноизвестната компания, като нейният съпруг – инвестиционният банкер Мишел де Корвальо влиза в директорския
борд на компанията.
Колумбиец получава доходите от продажбата на бира Miller, Grolsch и Pilsner Urquell. Това е Алехандро Санто-Доминго Давила (11,7 млрд. долара). През 2005 г. той сменя контролния пакет акции от
колумбийската пивоварна компания Bavaria с дял от обединения холдинг SABMiller, който се превръща във втория по обем произовдител на бира в света с приходи от над 34 млрд. за финансовата 2013 г.
Алехандро застава начело на компанията след смъртта на своя баща през 2011 г.
Още една бирена империя - Grupo Modelo, която притежава търговската марка Corona – и до днес, макар и частично, се управлява от роднини на бранда от Мексико, въпреки опитите да бъде купена от
Anheuser-Busch InBev. Мария Асунсьон Арамбурусабала, внучка на основателя на мексиканската пивоварна компания, през 1995 г. заедно с двете си сестри (семейното им състояние възлиза на 5 млрд.
долара) обединяват усилия, за да не позволят на инвеститори да купят Grupo Modelo.
През 2012 г. конкурентите обявяват готовност за изкупуване на 50% от корпорацията, като други 50% вече принадлежат на AB InBev. Но срещу сделката се обявява американското правосъдно министерство,
мотивирайки се с нарушение на антимонополното законодателство. В крайна сметка сделката е приключена през йни 2013 г., а Anheuser-Busch InBev продава американския бизнес на Grupo Modelo на
компанията Constellation Brands, която получава правата за използване на бранда Corona на територията на САЩ.
Успех без ПР
Различна е историята на италианеца Леонардо Дел Веккио (15,3 млрд. долара). Той постига всичко сам – след училище постъпва на работа във фабрика за резерви части за автомобили. През 1961 г., тогава
26-годишен, Веккио основава Luxottica. Днес компанията му е най-големият в света производител на слънчеви и диопрични очила.
Още един неизвестен милиардер, започнал от нулата, е в престижния списък – по произход той също е италианец, но е роден в САЩ. Това е Фред Де Лука (2,6 млрд. долара) - създател и собственик на
компанията Subway.
През 1965 г. 17-годишинят Фред открива първата точка на продажба на сандвичи, за да припечели за обучение в университета. През 1968 г. назовава своята мрежа Subway, а 10 години по-късно фирмата му
наброява 100 точки за бързо хранене. Днес Subway има над 40 000 ресторанта в 102 страни в света.
Богатите наследници
В списъка неизвестни милиардери има и богато семейство, получило парите и бизнеса си по наследство. Това са вдовицата и децата на Херберт Квандт, починал през 1982 г. – инвеститор, спасил в
свое време концерна BMW от банкрут и поглъщане от конкурентите от Daimler-Benz. Йоханна Квандт (10,6 млрд. долара) някога била секретарка и личен асистент на Херберт, а впоследствие става негова
трета жена. Семейството държи около 47% от акциите на концерна BMW, а 47-годишният Щефан Квандт (11,9 млрд. долара) и 51-годишната Сюзан Клаттен (14,3 млрд. ) влизат в директорския борд.
71-годишният Ли Гон Хи (13 млрд. долара), за разлика от Квандтови, не може да се похвали с топли роднински отношения. Той е третият син на основателя на Samsung Ли Бьон Чхол, и мнобройната рода
смята, че ги е ограбил при подялбата на бащиното наследство. В Samsung Electronics, основната компания на концерна, генералният директор притежава по-малко от 4%, но въпреки това той държи
завещаните от баща му на трети лица акции на компанията Samsung Everland, управляваща увеселителни паркове и застрахователната компания Samsung Life. В крайна сметка това му дава пълен
контрол над десетки компании в състава на Samsung Group.
През 2012-2013 г. Ли Гон Хи води изтощителни дела с по-големия си брат, сестра и и няколко други роднини, които настояваха за дял в Samsung Group. Ли Гон Хи е най-богатият човек в Южна Корея. Той
ръководи Samsung в продължение на 25 години с двугодишно прекъсване през 2008-2010 заради корупционен скандала и влизане в затвора. През декември 2012 г. Ли Гон Хи назначи за заместник своя син,
Джей Ли, и така го направи наследник на империята Samsung. Според Businesweek, годишната печалба на Samsung Group е еквивалентна на 17% от БВП на Южна Корея.
75-годишният Чон Мон Гу (6,3 млрд.), глава на другия южнокорейски гигант – Hyundai, притежава по-скромно състояние от това на Ли Гон Хи, но и семейните му проблеми са от друг характер. Син на
основателя на Hyundai Чон Чжу Йона - от 2000 г. той оглавява Hyndai Motor Company, производител на автомобилите Hyundai и Kia. През 2012 г. корейската компания продаде около 4,4 млн. автомобила.
Един от братята на Чон Мон Гу е милиардер, съсобственик на корабостроителната компания Hyundai Heavy Industries и член на парламента на Южна Корея. Двамата други братя завършват живота си със
самоубийство, а един загива в автомобилна катастрофа.
Братята Ален и Жерар Вертхаймер (8 млрд. долара съвкупно) притежават бранда Chanel. Компанията е основана през 1909 г. от дядо им Пиер Вертхаймер, който изкупува дял от партньора си Габриел (Коко)
Шанел. Освен дрехи, Chanel продава парфюми, козметика, накити и часовници. Ален живее в САЩ и е председател на директорския борд. Жерар предпочита Швейцария и оглавява производството на
часовници.
Датчанинът Келд Кирк Кристиансен (7,3 млрд. долара) е внук на основателя на компанията Lego Оле Кирк Кристиансен. През 1979 г, на 32 години той застава начело на семейната фирма, а през 2004 г.
напуска поста президент на Lego Group, запазвайки само мястото в директорския борд на компанията. В съветана директорите на Lego Group влиза също и сина му Томас Кирк Кристиансен.
Барбара Карлсън Кейдж и Мерилин Карлсън Нелсон (по 4,1 млрд. долара за всяка от сестрите) са дъщери на Курт Карлсън, основател на компанията Gold Bond Stamp Company (днес Carlson) през 1938 г. През
1962 г. компанията придобива първия хотел Radisson в Минеаполис, а през 1975 г. – и веригата за бързо хранене TGI Friday's.
След смъртта на Курт Карлсъна през 1999 г. управлението на компанията преминава в дъщеря му Мерилин Карлсън Нелсън, а през 2008 г. тя отстъпва председателския пост в Carlson на дъщеря си Диана
Нелсън. Барбара Карлсън Кейдж основно се занимава с благотворителност. Под управление на Carlson са над 1300 хотела Radisson, Park Inn и Park Plaza и повече от 900 ресторанта TGI Friday's.
Успешни инвеститори
Лесли Векснер (4,5 млрд. долара) през 1963 год. основава верига магазини за дрехи The Limited, задлъжнявайки на леля си с 4 000 долара. Шест години по-късно той прави компанията Limited Brands
публична, но състоянието си натрупва от съвсем други инвестиции. През 1982 г. Векснер купува компанията Victoria's Secret от нейния основател Рой Реймънд за 1 млн. долара, а днес оборотът на
компанията е 6,1 млрд долара. Неотдавна Victoria's Secret обяви международна експанзия. През 1989 г. Векснер пожертва 75 млн. долара за университетски медицински център.
70-годишният американец от израелски произход Исаак Перлмутър (2,4 млрд. долара) притежава бранда Marvel ("Железният човек", "Човекъ-паяк", "Капитан Америка", "Хълк" и др.). След служба в
израелската армия той отива в САЩ и един от първите му бизнеси е верига магазини за преоценени стоки. През 1997 г. Перлмутър печели битката за контрола над банкрутиралата Marvel Comics. При
неговото управление компанията, наименувана Marvel Entertainment, бележи разцвет и през 2009 г. той я продава на Disney за 4,2 млрд. долара, запазвайки поста генерален директор.