21 Декември 2024, 06:36 Днес (0) | Вчера (2)

Germanwings може да се изправи пред вълна от искове за стотици милиони

31 Март 2015 11:10 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 31 март 2015, 12:41
Под лиценза на creativecommons

Germanwings и компанията-майка Lufthansa могат да се изправят може да се изправят пред много по-високи от обичайните за самолетни катастрофи обезщетения за пътниците, които загинаха във вторник, съобщи агенция „Ройтерс“

От най-голямо значение е дали превозвачът ще успее да се защити срещу исковете за престъпно нехайство, предвид че прокуратурата обяви, че младият втори пилот се е заключил в пилотската кабина и е въвел курс, който да разбие самолета, убивайки всичките 144 пътници и шестима души екипаж на борда.

Международно споразумение ограничава обезщетенията, изплащани на семействата на загиналите в самолетни катастрофи, до 157 400 долара, но в случая е възможно сумата да се окаже по-голяма. Източник от застрахователната индустрия посочва, че иск на стойност 6.5 милиона долара за самия самолет вече е бил изплатен в сряда. Германската Alianz е водещият застраховател заедно с няколко други компании, сред които и собственият застрахователен брокер на Lufthansa - компанията Albatros Insurance Services GmbH.

Делата може да се съсредоточат около обстоятелството дали Germanwings е проучила правилно пилота преди и по време на работата му и дали превозвачът трябва да спазва политика поне двама или повече души да са в кабината във всеки момент по време на полет. Според германското авиационно право пилотите имат право да я напускат понякога и при определени обстоятелства.

Джъстин Грийн от нюйоркската адвокатска кантора Kreindler & Kreindler коментира, че въпреки това е напълно оправдано семействата на жертвите да питат защо вторият пилот Андреас Лубиц е бил оставен сам в кабината. 

Дори и това да е разрешенo, то "носи известен риск", казва Грийн. Той отбелязва, че според някои следователи пилот нарочно е свалил самолета на SilkAir през 1997 г. и този на EgyptAir през 1999 г., т.е. подобни казуси не са изненада.

От 1964 са известни общо 17 такива случаи, в това число 7 през новото хилядолетие (тук са включени четирите самолета с пасажери от атентатите на 11 септември 2001 година). 

Според Конвенцията от Монреал от 1999 г. превозвачите като цяло не могат да избягват обезщетенията при смърт на пасажер. За всеки смъртен случай авиокомпанията може да плати до 113 100 "специални права на тираж" (резервен актив, създаден от МВФ – бел.ред.), което днес отговаря на около 157 400 долара, или 22.7 милиона долара за всичките 144 пътници.

Възможно е искове за допълнителни щети да бъдат подадени в няколко различни юрисдикции, сред които са Германия, където е базирана Germanwings, както и в повече от 10 държави - включително САЩ, на които са граждани пасажерите.

Семействата на пътниците имат право да подават искове само за доказуеми щети, но в зависимост от юрисдикцията това може да включва много неща, казват адвокатите. Директорът на International Aviation Law Institute към DePaul University College Брус Отли се съмнява, че Germanwings ще трябва да плати обезщетения над определените от Конвенцията от Монреал, освен ако не бъде доказано, че авиокомпанията е знаела предварително, че вторият пилот е бил в риск.

Отли обаче добавя, че превозвачите предпочитат да сключат извънсъдебни споразумения, така че казусът може и да не стигне до съда. "Много рядко тези случаи стигат до процес", коментира той. За да ограничи щетите, Germanwings ще трябва да докаже, че компанията, служителите й и представителите й не са виновни за инцидента, а той е бил причинен изцяло от трета страна, коментира Клайв Гарнър от лондонската кантора Irwin Mitchell, която е представлявала семейства при различни самолетни катастрофи. "Предвид случилото се и това, което знаем до момента, Germanwings надали ще успее да се защити", казва той.

Последната година се оказа "черна" за авиацията. По данни на специализираното издание Planecrashinfo.com при самолетни катастрофи през 2014 година смъртта си са намерили хиляда души.

Според оценка на друго издание - Insurance Business America, общите загуби за авиокомпаниите по света зарази катастрофи от началото ан миналата година досега се изчисляват на 2 млрд. долара, което е най-голямата сума от атентатите в срещу кулите-близнаци в САЩ.

Трагедията във френските Алпи съвпадна с публикуването на доклад на Lloyd’s of London, в който се предупреждава, че авиацията като бизнес губи пари.

Изпълнителният директор на водещия застрахователен пазар Инга Биел посочи, че авиационният продукт нанася щети на застрахователния бизнес.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 20 Декември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8815
GBP 2.4796 2.4887 2.3722
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив