25 Ноември 2024, 02:44 Днес (0) | Вчера (0)

HR неволи: Все по-често наемаме "грешните" хора

10 Май 2022 13:05 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 10 май 2022, 13:15

Кадровата криза в ИТ бранша вече се простира доста отвъд недостига на таланти

Недостигът на квалифицирани и мотивирани кадри измъчва ИТ сектора от много време, но вече има и доста други аспекти на кадровата криза. Един от тях е свързан с факта, че специалистите по наемане на персонал все по-често вземат погрешни решения за избор на хора. Близо половината от бизнес-лидерите признават, че през последната година са имали случаи на ангажиране на "грешни" кадри, пише TechNews.bg. Проучване на фирмата-специалист по набиране на персонал "Робърт Халф" установи, че 61% от работодателите са имали поне един случай да се спрат на кандидат, който не отговаря достатъчно на изискванията за длъжността, за която кандидатства. Това в крайна сметка възпрепятства растежа и носи допълнителни разходи за бизнеса. Междувременно повече от половината (53%) от бизнес-лидерите изпитват натиск да плащат на новонаетите служители повече от настоящите служители. Това допълнително увеличава тежестта на "лошите" избори на кадри.
Тенденцията се обяснява с икономическото възраждане след коронавирусната пандемия, нарасналия апетит за ИТ кадри, дефицита на специалисти и, навярно, все по-големите претенции на квалифицираните технологични служители. Принос има и настояването на много от служителите да им се гарантира възможността за дистанционна или хибридна работа. И сякаш това не е достатъчно, но и остарелите методи на интервюиране дават своя принос за неправилното оценяване на кандидатите.
Трима от всеки петима респонденти в изследването на "Робърт Халф" (61%) смятат, че наемането на кандидат, чиито умения не отговарят на изискванията за съответната позиция, е основният компонент на т.нар. "лошо наемане". Друг често посочван проблем е спешаването на процеса на наемане (56%).
Седем от 10 бизнеса с подобен горчив опит съобщават, че въздействието на "лошото наемане" е по-лошо, отколкото е било преди 12 месеца. Малките и средните предприятия усещат болката по-силно от по-големите организации, като 82% отчитат "сериозни отрицателни въздействия".
Времето и разходите, необходими за интервюиране и наемане на нов служител, могат да се окажат пропилени време и усилия, когато не носят "сериозни ползи" за бизнеса, казва Мат Уестън, старши управляващ директор за Обединеното кралство и Иран, ОАЕ и Бенелюкс в компанията "Робърт Халф".
Експертната оценка на Уестън е, че наемането на "грешни" хора се случва обикновено тогава, когато фирмата не е в състояние да отдели необходимото време, за да оцени правилно кандидатите и да направи надлежна проверка на качествата им. Това на свой ред води до "прибързани решения и правене на грешни компромиси". Проблемът може би нямаше да е толкова голям, ако пазарът предлагаше достатъчно квалифицирани кадри, но това не е така – днешният пазар на таланти е изключително нажежен.
"Компаниите насочват вниманието си към задържането на таланти и придобиването на нови умения, за да си осигурят възможност за растеж. Това може да компенсира нарастващите им разходи. В тази светлина вземането на правилните решения за наемане на нови кадри никога не е било по-важно. Доста често могат да се случат "лоши наемания", защото длъжностната характеристика не е била правилно дефинирана от самото начало", добави Уестън.
Въпросните допълнителни разходи най-малкото карат бизнес-лидерите да се поучат от грешките си. 44% са съгласни, че по-добрата проверка е най-важната стъпка за избягване на наемането на "грешните" хора. Същевременно 42% са съгласни, че способността да се идентифицират опитът, знанията и уменията не трябва да бъде компрометирана – дори ако това означава "компрометиране" на хибридните или дистанционните договорености за работа.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив