Предложенията биха създали непропорционална оперативна и разходна тежест за ЕС застрахователен сектор
Insurance Europe публикува отговор на консултация, проведена от Европейската комисия по повод предложение за създаване на Директива за възстановяване и преструктуриране на застрахователните дружества (IRRD). Предложенията на ЕК за прилагане на рамка за възстановяване и преструктуриране надхвърлят необходимото предвид обширните гаранции, които вече са налице за защита на притежателите на полици. С оглед на специфичните характеристики на застрахователния бизнес и съществуващите инструменти по Платежоспособност II, няма нужда от толкова обширна IRRD, коментират от Insurance Europe. Освен това съотнасянето към застрахователната индустрия на режима за банково възстановяване и преструктуриране, без да се вземат предвид спецификите на застрахователната материя, е крайно неподходящо и би подкопало различните процеси на преструктуриране на застрахователните компании. Вместо това ЕК трябва да се стреми да постигне рамка, която да е в съответствие с международно приетите стандарти и да се грижи да не натоварва застрахователите с ненужни и скъпи изисквания, подчертават от Insurance Europe. Бъдещата директива, която ще се прилага в ЕС, трябва напълно да съответства на международните стандарти, произхождащи от Международна асоциация на застрахователните надзорници (IAIS). В интерес на международната конкурентоспособност, тя не трябва да поставят тези стандарти в ущърб на европейската застрахователна индустрия. Предложението на ЕК има много широк обхват, който като цяло противоречи на целевия подход международно ниво. Предложенията биха създали непропорционална оперативна и разходна тежест за ЕС застрахователен сектор.
Insurance Europe идентифицира следните ключови области на безпокойство:
- Изискването за всяко (пре)застрахователно предприятие да изготвя планове за превантивно възстановяване или да подлежи на планиране за преструктуриране следва да бъде свързано с
целите на преструктурирането, по-специално дали те са от съществено значение за непрекъснатостта на критичните функции и следва да се определя чрез набор от критерии, базирани на риска;
- Предложението на ЕК за налагане на минимално покритие на националния пазар за възстановяване и планиране на преструктуриране от съответно 80% и 70% не е свързано с целите за
преструктуриране или предоставянето на критични функции и не се подкрепя от индустрията. Ако се поддържа, минималното покритие трябва да бъде значително намалено в повечето пазари или оставено на
преценка на държавите-членки;
- Предложенията на ЕК предвиждат голям брой нови правомощия за надзорните и преструктуриращите органи. Въпреки че индустрията признава необходимостта от създаване на достатъчно
правомощия за органите, за да изпълняват задълженията си, много от предложенията ще дадат на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) и на националните
надзорни органи множество произволни правомощия. Така например, новите правомощия за ранна намеса на надзорните органи, които ще бъдат приложени като част от промените в чл.
- 141 от Платежоспособност II (заедно с еквивалентните им мерки, предвидени в предложенията за промяна на Платежоспособност II), ще дадат право на надзорните органи да се намесват
във все още стабилни предприятия, които отговарят на всички финансови изисквания;
- Предложенията също така биха довели до значително повишена роля на EIOPA в разработването и надзора на режима за възстановяване и преструктуриране. Повишената роля на EIOPA
вероятно ще доведе до нежелана промяна в баланса на силите между нея и органите за преструктуриране.