24-те финансови компании, включени в доклада заемат „златната” среда
Норвежката компания Statoil е най-прозрачната в света. Това показва изследване на неправителствената организация „Трансперънси интернешънъл“ сред 105 водещи компании, цитирано от медиите.
Компанията получава най-висока оценка от 8,3.
В призовата десятка влизат по една компания от Франция – France Telecom, ArcelorMittal от Люксембург, 2 от Германия – BASF и Aliamz и 5 от Великобритания. Най-добре се представят компаниите от САЩ ExxonMobil и Wal-Mart, които намират място в челната двайсетица на класацията.
Компаниите били оценявани по скала от 0 до 10, основаваща се на публична достъпност на информацията за антикорупционните системи, прозрачност в отчетността на структурирането им и количеството финансова информация, която предоставят за всяка страна, в която развиват дейност.
Като цяло компаниите показват подобрение в отчетността на ангажиментите им към програми за борба с корупцията спрямо изследването на „Трансперънси интернешънъл“ от 2008 г.
Но според проучването отчетността на банки и застрахователни компании за мерките за прозрачност не е показала добри резултати в цял свят, въпреки че именно непрозрачните структури на компаниите изиграха ключова роля за финансовата криза и въпреки отделеното значително внимание на намаляване на непрозрачността в сектора. 24-те финансови компании, включени в доклада, получават средна оценка от 4,2.
„Трансперънси интернешънъл“ призовава компаниите да се борят с корупцията, като разкриват повече информация за това как намаляват корупцията и като обявяват публично как са организирани и как се снабдяват със средства в страните, в които развиват дейност.
Газовият монополист „Газпром“ е единствената руска компания, която намира място в класацията. Тя заема незавидното 98 място. Слаба утеха е, че „Газпром“ разделя мястото си в класацията си с компании като Toyota Motor, Amazon.com, Berkshire Hathaway на Уорън Бъфет, Honda motor и други.
В хода на про,учването става ясно, че от 105-те компании в класацията, 50 не разкриват данни за приходите и продажбите в нито една страна, където осъществяват дейност.
85 пък не разкриват размера на изплатените от тях корпоративни данъци, а 39 – не разкриват никакви финансови данни.