Тези рискове варират от зомби компании и непредвидени последици от правителствени интервенции до опасности от рестартиране на недостатъчно поддържани индустриални съоръжения
Швейцарският презастраховател Swiss Re публикува новия си отчет SONAR 2021: New Emerging Risks Insights, в който
акцентира на нововъзникващите технологични рискове. Кризата с COVID-19 продължава да играе определяща роля в живота ни, затова докладът на Swiss Re идентифицира заплахите, които ще оформят бъдещия
пейзаж в света след пандемията. Според Swiss Re нововъзникващите рискове варират от непредвидени последици от правителствени интервенции до опасности от рестартиране на недостатъчно поддържани
индустриални съоръжения. Докладът подчертва и спешната необходимост от декарбонизация на световната икономика, особено в областта на градския транспорт.
Според главния директор по риска на групата на Swiss Re Патрик Раафлауб, "когато COVID-19 се появи в края на 2019 г., малцина биха могли да предвидят величината на неговото въздействие. Много от
действията, предприети за смекчаване на пандемията, сами по себе си създадоха нови рискове от нарастващата разлика в неравенството и опасностите от рестартиране на недостатъчно поддържани
промишлени операции. Като презастрахователи е от съществено значение да разбираме възможно най-добре тези възникващи рискове. Важно е също така да бъдем бдителни за възникващите вече известни
рискове - особено по отношение на климата - тъй като това ще ни повлияе за години напред".
Докладът още веднъж подчертава, че COVID-19 увеличи разликата между богати и бедни. Докато мнозина продължиха да работят, адаптирайки се към новите условия чрез хоум офиси, секторите на услугите,
търговията на дребно и туризма бяха ударени с висока безработица. В САЩ, например, безработицата в тези сектори нарасна от 5% в началото на 2020 г. до 40% през април 2020 г. В Обединеното
кралство безработицата в тези сектори достигна 10,9% през последното тримесечие на 2020 г. Значително по-ниския процент във Великобритания се дължи на приетата от правителството схема за задържане
на работа.
Неравенството в доходите е проблем не само за развитите икономики. Особено безпокойство предизвиква непропорционалното въздействие върху по-младите поколения, които вече се борят с натиска върху
пазарите на труда и липсата на възможности за кариера. Безработицата за хората под 25 години в САЩ остава 10%, а във Великобритания този процент е 12 на сто. Намаляването на доходите в много
региони по света заплашва увеличеното застрахователно търсене. Това налага разработването на достъпни застрахователни решения, за да се запълни празнината в защитата на хората със средни и по-ниски
доходи.
COVID-19 обхвана целия свят и много правителства приеха програми за финансово облекчение, за да предотвратят корпоративни фалити. Благодарение на това при американските компании банкрутите са
намалели с 5% на годишна база през 2020 г., което представлява обрат на тенденцията за увеличаване на процентите от 2017 до 2019 г. Правителствените програми за стимулиране помогнаха на много
жизнеспособни компании да останат на повърхността, но заедно с това мерките за стимулиране подкрепиха и някои нежизнеспособни фирми, наричани "зомбита". Зомби компаниите представляват потенциална
тежест за финансовия сектор, особено когато става въпрос за повишени нива на кредитно неизпълнение. Ниските лихвени проценти стимулират компаниите да вземат банкови кредити, създавайки риск от
мащабно невръщане на тези заеми, след като държавната подкрепа пресъхне и зомби компаниите станат неплатежоспособни. Според Института за международни финанси банковите заеми за малките и средните
предприятия в САЩ са нараснали с 6% през 2020 г. За да се избегне потенциален прилив на фалити, правителствата ще трябва внимателно да решат как и кога да изтеглят своите пакети от стимули.
Друг важен въпрос в ерата след пандемията е бързата декарбонизация на глобалните вериги за създаване на стойност, което е от съществено значение за избягване на най-екстремните ефекти от глобалното
затопляне и изменението на климата. Важна целева област на декарбонизацията е транспортът, който в момента допринася за около 24% от глобалните емисии на CO2, изхвърляни в атмосферата от изгарянето
на гориво. Преминаването към електромобилност, водородно гориво и алтернативи на изкопаемите горива обещава устойчив отговор на натоварените с трафик градски центрове. Например, в много градове
вече има усъвършенствани системи за микромобилност, като наемане на електронни скутери. В бъдеще стоят отворени опциите за разработване на самоуправляващи се превозни средства или дори за градска
въздушна мобилност от типа на летящ транспорт. Ползата от чистия транспорт е ясна, но в същото време съществуват и някои нови рискове. Градостроителите са изправени пред предизвикателството да
създадат начини за безопасно съжителство на новите превозни средства с традиционния транспорт и с инфраструктурата. ПТП-та с електронни скутери и електронни велосипеди са новият потенциален
източник на застрахователни искове по отговорности. От друга страна, моделът за отдаване под наем на много от тези нови форми на градски транспорт изисква споделяне на лична информация, което
поражда рискове около възможна кражба на данни. Swiss Re изследва и нови технологични рискове на глобалния пазар, например, значението на отчитането на пола, възрастта и други фактори при
тестването на продукти.
Допълнителни теми, засегнати в тазгодишния доклад SONAR, са дългосрочната здравна тежест на COVID-19, рисковете от рестартиране на индустриални инсталации, които са били под надзор или не са
работили по време на пандемията, цифровизацията.