Финансови проблеми блокират довършването на проекта, властите и консорциум, извършващ строителството, се скараха за пари
Американското подразделение на швейцарския застрахователен гигант гигант Zurich Insurance Group - Zurich North America може да се окаже спасител за консорциума, който строи разширението на Панамския канал.
Дружеството е застраховало риска от прекратяване на проекта по каквато и да е причина.
Застрахователят е съгласен да емитира дългови книжа до размера на посочената сума, с която да подкрепи довършването на проекта.
Консорциумът предупреди по-рано този месец, че ще спре работа от 20 януари, по третата група шлюзове на 100-годишния канал, ако операторът на Панамския канал не плати сметката. Договорът за разширението на канала е един от най-големите строителни договори в света в момента, припомня Ройтерс.
В интервю за Ройтерс председателят на борда на Sacyr Мануел Манрике успокоява, че няма проблем и компанията напредва в преговорите си с оператора на канала, казвайки че ще има финансиране, което ще осуети спиране на строителните работи.
Sacyr сочат, че гаранциите, които са осигурили по договора, са в размер от 445.5 милиона долара, като освен това са направили авансови плащания по строителните работи от 128.4 милиона долара.
Консорциумът, който реализира загуба от 289 милиона долара през 2012, получи за досега свършените работи 2.05 милиарда долара, или 66% от общия размер от 3.2 милиарда долара, както и авансови плащания от 784 милиона долара.
Проектът трябваше да струва 5,25 млрд. долара, но по редица причине ще се оскъпи до 7 млрд. долара.
Sacyr сочи в документа от миналата седмица, че в последните пет месеца постоянно иска от оператора на канала стартирането на конструктувни разговори за преразходите, които са станали видни едва след като работата по разширението е стартирала.
"Претендираните преразходи отговарят на ситуации, които възникнаха след като работата стартира, при което се потвърдиха неточностите на представената на консорциума информация", сочат от испанската фирма.
От компанията добавят, че операторът на канала и международни одитори са проверили през март 2013 преразходите и са установили, че те са "реални, резонни и отговарят на пазарните условия".
Сред основните претенции на Sacyr са допълнителни разходи за 880 милиона долара, заради "фундаментални и необратими промени" на първоначалния план за строителството, направени от оператора на канала.
Други 497 милиона долара се дължат на това, че базалтът, който е осигурен за строителството, не отговаря на изискванията за планирания бетонов микс, което е означавало, че консорциумът е трябвало да си го набавя от другаде.
Други 120 милиона долара, свързани с изграждането на временна стена, са свързани с неточности относно геоложката информация, сочат от Sacyr.