До 12 февруари продължава общественото обсъждане на проекта за промяна на тарифите
Проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", представи възможностите на тол системата по покана на Общото събрание на Конфедерацията на автобусните превозвачи,
което се проведе в Пловдив. Той припомни, че на среща при премиера Бойко Борисов с представители на браншовите организации и на изпълнителната власт беше решено търговската експлоатация на тол
системата за тежките автомобили над 3,5 тона да стартира от 1 март 2020 г., а таксите да бъдат съобразени с предложенията на превозвачите.
До 12 февруари продължава общественото обсъждане на проекта за промяна на тарифите, след което предстои да бъдат одобрени с решение на Министерския съвет.
Тол системата ще стартира с такси за около 3100 км автомагистрали и първокласни пътища, отбеляза проф. Асенов пред Конфедерацията на автобусните превозвачи.
"Съгласихме се с обективната действителност, която ни представяте. Целта е да се преодолее липсата на достатъчно финансови средства за изграждането и поддържането на пътната инфраструктура
като се въведе справедливият принцип този, който руши повече, да плаща повече", каза още той.
В началото на февруари превозвачите ще могат да използват тол калкулатора на сайта на Националното тол управление www.bgtoll.bg, който ще бъде пренастроен, съгласно новите такси в тарифата.
Таксуването чрез електронната система в България е автоматично като отчитането на изминатото разстояние по платената пътна мрежа може да стане по два начина – с бордово устройство или с маршрутна
карта.
В случай, че иска да ползва бордово устройство, превозвачът трябва да сключи договор с Национален доставчик на услуга. Не всички GPS тракери могат да служат за отчитане на тол сегменти, защото
трябва да притежават прецизност, така че да отчитат и най-късия тол сегмент (малко над 300 м). На сайта www.bgtoll.bg има списък с фирмите доставчици на декларирани данни, чието оборудване отговаря
на изискванията.
АПИ ще изчислява дължимата сума, след като получи данните за изминатия тол сегмент и ще задължава националния доставчик на услуга, а пък той превозвачите, обясни проф. Асенов пред Общото събрание
на КАП. "Сумата, която ще плащате, ще отива в държавния бюджет, държавният интерес е защитен. Всяка сума при нас ще се записва, така че няма как да се злоупотребява с тол таксите", обърна се той
към превозвачите.
Проф. Асенов посочи, че от декември 2019 г. се провеждат тестове с монтирани бордови устройства и реално изминати маршрути, и резултатите от тях са публикувани на сайта на Националното тол
управление.
Маршрутната карта ще може да се купува от познатите канали за е-винетки. Тестове на служителите на Националното тол управление показват, че тя може да се издаде и за три минути. Чрез нея ще може да
се предплаща за изминаването на точно определен маршрут като се задават начална и крайна точка и до четири междинни точки, по желание, обясни проф. Асенов. Регистрираните потребители, които
попълнят информация за електронния си адрес, могат да купят маршрутна карта до седем дни предварително, а тези, които не са регистрирани – до 23:59 ч. на деня, следващ покупката. Шофьорът ще има 24
часа, за да измине определения предварително маршрут от момента на активирането на картата.