Авиокомпаниите ще трябва да плащат обезщетения на пътниците, когато техните полети са отменени или забавени поради непредвидени технически проблеми, постанови върховният съд на Европейския съюз в четвъртък, предаде "Ройтерс"
Делото е заведено от холандска двойка, чийто полет от Кито, Еквадор, до Амстердам е бил отложено с 29 часа. Компанията превозвач KLM е отказала да плати обезщетение на основание, че техническите неизправности, които са причинили забавянето са били "извънредни обстоятелства".
Според законодателството на ЕС, въздушните превозвачи не са длъжни да плащат компенсации ако отмяната или закъснението на полета се дължи на "извънредни обстоятелства", като лошо време, стачки и политическа нестабилност, които не са могли да бъдат избегнати, дори да са били взети всички необходими мерки.
KLM се позовава на факта, че закъснението е било причинено от технически проблем и е имало нужда от време за доставката на необходимите резервни части. Заради това тя смята, че не е длъжна да изплаща обезщетение, тъй като става въпрос за "извънреден" проблем. Според съда действително някои повреди могат да се приемат за извънредни, но само ако те са извън контрола на превозвача - например фабрични дефекти или повреди в резултат от саботаж или тероризъм.
Съдът е решил, че техническите проблеми, открити при поддръжката или дължащи се на липсата на поддръжка, не са "извънредни". Постановлението гласи, че повредата на части на самолета е присъща на нормалното упражняване на дейността на авиокомпанията и фирмата би трябвало да е подготвена за това.
"В хода на работата на даден въздушен превозвач, непредвидените технически проблеми са присъщи за дейностите на превозвача ... Нито един компонент на въздухоплавателно средство не трае вечно", обяви в свое официално съобщение Съдът на ЕС.
Потребителските асоциации аплодираха решението за предоставяне на по-голяма яснота за това какво представлява "извънредно обстоятелство", заявявайки, че авиокомпаниите често се позовават на непредвидени технически проблеми, за да отхвърлят исковете за обезщетение.
Роналд Шмид, говорител на потребителска асоциация Fairplane.de и авиационен адвокат, заяви, че решението потвърждава предишно решение от 2008 г., което изключва технически проблеми, произтичащи от нормалното обслужване на въздухоплавателните средства, от списъка на "извънредни обстоятелства".
Според него решението от четвъртък пояснява, че авиокомпаниите трябва да са подготвени да се справят с технически проблеми, където и да се намират по света.