Очаква се днес по обяд стотици протестиращи учебни автомобили да затворят движението в центъра
Автоинструктори излизат на протест с основно искане да бъде отменена наредбата на министъра, която въвежда нова система за контрол на обучението водачите и увеличава броя на часовете за подготовка,
предаде БНР. Протестът е организиран от Националния автоинструкторски съюз, Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти.
Стефан Малковски, председател на Националния автоинструкторски съюз съобщи за БНР, че протестиращите имат планирана среща с министъра на транспорта Росен Желязков и се надяват това да стане по
време на протеста. В предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт" Малковски коментира, че с наредбата се вмъкват предпоставки за корупция в обучението. "Ние не сме против контрола, но контрол
трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове", каза той и добави, че това не може да стане, ако не се промени цялата система. "Ние трябва да отидем към
Министерството на образованието, където са методиките на обучение, където са модулите, учебните програми, там да бъде контролът. А ние в момента сме към Министерството на транспорта, което е
абсолютен абсурд", коментира Стефан Малковски.
Според него досегашният брой часове – 31, е достатъчен, тъй 50-60 % от курсистите вземат книжка от първия път. По-голямата част от останалите издържат изпита от втори или трети път, съответно – с
35 и 39 часа. Под 5 % от курсистите се нуждаят от допълнителни часове, изтъкна Малковски и добави, че е безсмислено броят на часовете за обучение да се увеличава нормативно, тъй като и сега всеки
курсист може да вземе толкова часове, колкото смята, че са му необходими.
Според автоинструктора системата за контрол, която се предлага, е била разработвана още преди приемането на наредбата и това на практика е рекет спрямо бранша.
"В момента по закон контролът се осъществява от Министерството на транспорта, сега се изнася и отива в частна фирма. Какви са тези глупости", коментира Стефан Малковски.
Очаква се днес по обяд стотици протестиращи учебни автомобили да затворят движението по булевард "Цар Освободител" от улица "Раковска" до площад "Независимост".
Инструкторите са недоволни от предложението на Министерството на образованието и това на транспорта за увеличаване на часовете по кормуване - от 31 на 43 часа, и намаляването на теорията - до 14
часа. Подобна мярка няма да доведе до желания резултат за по-добро обучение на бъдещите шофьори, защото според автоинструкторите проблемът не е в обучението, а в начина, по който се взима изпитът
за придобиване на шофьорска книжка.
В същото време шест браншови неправителствени организации категорично подкрепиха идеята за
увеличаване броя на часовете по кормуване. Както писа ИНМАРКЕТ, В нарочно писмо до премиера и до трима министри – на образованието и науката; на транспорта, информационните технологии и
съобщенията; до вътрешния министър, както и до председателя на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", автомобилните експерти посочват, че в момента голяма част от младите
водачи не са достатъчно добре обучени, нямат необходимия опит и стават жертва на некачествено обучение от страна на недобросъвестни автошколи и автоинструктори. В момента кормуването на младите
водачи се осъществява в тихи и безлюдни улици, без да се шофира извънградско и вечер. Някои от автомобилите на автошколите дори нямат винетен стикер за извънградско шофиране. Всичко това води до
зачестилите през последните месеци тежки катастрофи и смъртни случаи с млади водачи.
Според представителите на Асоциацията за квалификация на автомобилистите у нас, на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, на
Обединени сдружения за граждански контрол, на Национална асоциация "Сигурност" и на сдружение "Автоексперти за пътна безопасност" предлаганите от МОН и МТИТС по-голям брой часове по кормуване ще
бъдат използвани конкретно за шофиране на автомагистрала и първокласни пътища, за шофиране в тъмната част на деня и на места с интензивен трафик. По този начин ще се повишат уменията на младите
водачи и ще придобият повече опит и самочувствие.
Неправителствените организации апелират за повече часове по кормуване и предупреждават, че фирмите и лицата в сивия сектор са против тези промени, защото ще се наложи да правят допълнителни разходи
за шофиране извън града и в тъмната част на деня.