В търговските вериги все още истинския оцет се продава на един щанд със заместителите
Над 8200 бутилки с оцетни заместители изтегля от търговската мрежа Българската агенция за безопасност на храните. 8149 са с вместимост от 700 милилитра, а 120 - от по 3 литра. Констатирани са несъответствия в етикетите и те заблуждават потребителите, обясниха от агенцията по храните. Нарушенията са открити след мащабна тематична проверка на обекти за производство и предлагане на оцет и заместителите му. Те започнаха преди около месец и са мотивирани с голямото търсене на оцет покрай приготвянето на зимнина, пише в. 24 часа.
Направени са общо 1259 проверки От тях 29 са в производствени предприятия, 95 в складове за търговия на едро и 1135 в обекти за търговия на дребно, сред които има и големи търговски вериги и квартални магазини на територията на цялата страна.
При една от проверките на производител на кисел продукт е издадено предписание за преетикетиране на 4320 бутилки от 700 милилитра и 120 от 3 литра. Те са били със заблуждаващ етикет "Подкислител с аромат на ябълка” с картинно изображение на зелена ябълка. Това е в разрез със законодателството и подвежда потребителя.
Останалите спрени от реализация количества са на различни производители, а несъответствията са свързани с подвеждащи етикети, непосочено процентно съдържание на оцетната киселина, недопустими обозначения, картинни изображения и текстове, с които потребителите се поставят в заблуда. Инспекторите са констатирали несъответствие, при което винен оцет е етикетиран с обозначение "100% натурален”, но киселинността не е посочена с процентното количество на оцетната киселина, а е дадена в "Алк. %vol”. По този начин се подвеждат потребителите, като не се посочва коректна информация за киселинността на продукта.
Установено е и нарушение в етикетите на кисел продукт с вложен серен диоксид, с непосочени съставки и недопустима претенция за наличие на витамин С с надпис "Ябълков оцет с натурален пчелен мед и витамин С”. На производителя е издадено предписание за изтегляне на количествата от търговската мрежа, за което ще бъде извършена последваща проверка.
От агенцията по храните напомнят, че продукти с наименование "Винен оцет” трябва да са получени изключително чрез оцетнокисела ферментация на виното. За тези означения като "Ябълков оцет”, "Плодов оцет” е нужно да са произведени чрез бактериална ферментация на съответната плодова смес. Киселинното съдържание на винения оцет е минимум 6% (съдържание на оцетна киселина - 60 г/л). На плодовите оцети - минимум 4,5%.
Продуктите, които са произведени чрез разреждане на оцетна киселина (Е 260), са заместители на ферментиралия оцет и разрешените добавки за влагане в тях трябва да са съгласно европейското законодателство. Киселинното им съдържание се посочва чрез процента на концентрация на оцетната киселина в продукта.
Потребителите трябва да бъдат изключително наблюдателни, когато посягат към рафта с оцетите. Въпреки че и отговорните институции като агенциите по храните и по лозата и виното потвърдиха, че оцетните имитации не са годни за консервиране, ментетата продължават да се продават често с подвеждащи надписи. Проучването на асоциация "Активни потребители” за етикетите на 25 продукта, закупени от големите търговски вериги в София и Пловдив, показа, че едва 4 от тях спазват правилата Останалите 21 марки съвсем умишлено подвеждат чрез снимка на зеленчуци, буркани, зимнина и надпис "за консервиране”, че този продукт има свойствата на натуралния оцет. Снимки на грозде или ябълки и думи като "оцетен”, "винен” и "ябълков” пък целят директно да внушат, че това е оцет. Бутилките са 1:1 с тези на оригиналния оцет, дори много от тях ги превъзхождат именно с цел потребителят първосигнално да посегне към по-луксозната, но по-евтина бутилка. Експертите са категорични, че ситуацията в големите градове е такава, а в по-малките населени места в страната нарушенията са в пъти по-големи и плашещи.
Според актуалната статистика през 2015 г. продажбите на оцетни заместители имат по-висок дял от натуралните продукти, или 56 срещу 44 на сто. Пред "24 часа” шефът на агенцията по лозата и виното Красимир Коев обеща, че след Нова година ще бъде факт нарочна наредба за продажбата на оцета. В нея ще бъде записано, че заместителите на натуралните продукти трябва да се продават на отделни щандове в магазините. Веригите да разделят заместителите от оригинала Достатъчно е и една верига да отдели имитациите от натуралните оцети и другите ще я последват. Това каза в интервю за "24 часа” Богомил Николов, председател на "Активни потребители”. Асоциацията отправи призив в отворено писмо заместителите истинските продукти да се продават на отделни щандове. Николов е сигурен, че позитивната реакция няма да закъснее и апелът ще бъде чут. Подобно решение щяло да се посрещне много добре от самите потребители, които неволно стават жертви на липсата на саморегулация при позиционирането на имитациите в търговската мрежа. Шефът на "Активни потребители” даде пример с Англия, където преди няколко години е въведена светофарна система за обозначение на вредните съставки в храните, превърнала се в неписан закон за всички търговци днес. Една верига започна кампания, като маркира храните със зелено, ако имат малко наличие на сол и захари, с жълто и червено, ако са в повече. Този подход станал изключително популярен и масов и хората вече не посягат към продукт, който няма маркировка, защото му нямат доверие. Такава саморегулация е нужна и тук и не е въпрос на закони, а на отговорност от всички по веригата, смята Богомил Николов. Хората трябва да са наясно какво купуват и сами да правят своя избор, не да бъдат подвеждани, както е в момента, коментират от асоциацията. Николов допълва, че все още много хора вярват, което е остатък от социализма, че щом едно нещо е стигнало до рафта, значи е било проверено от всички възможни контролни органи, но това отдавна не е така. Според него е нужно още време, за да се погледне по-общо на проблема с имитациите и всички страни, които имат отношение към това, да проявят своята отговорност.