Законопроектът на албанското правителство за „Задължителна застраховка на жилища срещу земетресения” продължава да бъде обект на дискусии на местния пазар, като Асоциацията на застрахователите на Албания повдигна няколко възражения срещу разпоредбите на проектозакона, съобщава xprimm.com.
Създаването на държавна компания се счита за нарушение на конкуренцията на пазара, тъй като Албания е либерализирала застрахователния пазар от няколко години, като има 8 компании, които от години предлагат застрахователни пакети на гражданите. "Не се ли връщаме към национализацията на услугите с такъв проект, когато междувременно имаме либерализиран пазар?", пита Мимоза Хайдарматай, генерален секретар на Асоциацията на застрахователите на Албания.
Според нея в законопроекта, представен от правителството, не се споменава участието на частни фирми, което поставя приноса им към проекта под голяма въпросителна. "Имаме своите възражения срещу тази инициатива. Смятаме, че държавата е надзорник и регулатор, а не участник на пазар, който се смята за консолидиран от години", обясни Мимоза Хайдарматай в интервю за албански телевизионен канал. Но защо Асоциацията на застрахователите на Албания се противопоставя на този проектозакон? Някои от тези възражения са обобщени по-долу в статия, публикувана на уебсайта на Асоциацията на албанските застрахователи:
- Законопроектът предвижда изцяло държавна схема за задължителна застраховка срещу земетресение, каквато няма нито една от страните от Европейския съюз. Дори в Турция или Румъния (референтни държави в обяснителния доклад на проектозакона) схемата не е изцяло държавна, тъй като включва частни застрахователни компании в продажбата на този продукт;
- Предложената застрахователна схема води до увеличени и неоправдани разходи за гражданите. Това е така, защото застрахователните компании, работещи на пазара, имат необходимия опит и експертиза в областта. Те са изградили необходимата инфраструктура за предлагане на застрахователни продукти на гражданите и разполагат с човешки ресурси, специализирани в застраховането. Създаването на нов държавен субект или компания, както се предлага в проектозакона, би довело до огромни разходи за повишаване на тези мощности от нулата, разходи, които в крайна сметка ще бъдат прехвърлени на гражданите;
- Намирането на правилните презастрахователни програми от силни глобални презастрахователи би донесло много по-високи разходи за държавния субект/обществото, докато застрахователните компании са били подкрепяни от години от презастрахователни програми от силни глобални презастрахователи и имат способността да издържат искове; Това беше доказано от много положителната реакция, получена от гражданите, чиито жилища бяха застраховани от застрахователните компании, те бяха компенсирани в рекордно кратко време, т.е. застрахователният пазар и техните международни партньори преминаха много положителен тест, като платиха около 40 милиона евро в случай на земетресенията от 2019 г.
Съдържанието на проектозакона също повдига въпроси относно неговата конституционност, тъй като:
- нарушава основния принцип на свободна икономическа дейност, - нарушава принципа на правната сигурност, по отношение на легитимните очаквания, които застрахователните дружества имат на свободен икономически пазар, в условията на намеса на държавата, превръщайки се от пазарен регулатор в оператор - нарушава интереси на собствениците на недвижими имоти/жилища, които са застраховали срещу земетресение в застрахователни компании за периоди от няколко години.
- Законопроектът заобикаля правната рамка за регулиране на застрахователния пазар, предвидена в закон № 52/2014 г. "За застрахователната и презастрахователната дейност".
- Проектозаконът облагодетелства чуждестранните субекти с допълнителни разходи при предоставянето на консултации, управление и оперативна администрация, свързани с получаване на застраховка и обработка на плащането на щети и т.н. Това може да е инициирано от предишни проекти, инициирани от чуждестранни консултанти на международни организации, но които пряко уврежда интересите на албанските граждани, като увеличава цената на застраховката срещу земетресения, както и същевременно взема предвид изключването на операторите на застрахователния пазар в Република Албания, класирането на имиджа на вече консолидиран финансов пазар с инвеститори и застрахователни компании на европейския пазар. Това действие, наред с другото, ще навреди на целостта на застрахователния пазар в Албания у дома и в чужбина, както и ще намали интереса на гражданите да бъдат застраховани в доброволно осигуряване, което ще навреди на работата на пазара и на Органа за финансов надзор, който има проверени застрахователни компании.
Застрахователната индустрия в Албания, либерализирана от 1996 г. и контролирана от Органа за финансов надзор, сега е в консолидиран етап. Гражданите са запознати с частния застрахователен пазар от години. Застрахователните компании са изплатили около 40 милиона евро щети, причинени от земетресенията през 2019 г., което е показател за капацитета и финансовата стабилност на застрахователните компании, работещи на пазара.
Намесата на държавата на застрахователния пазар чрез този проектозакон, превръщайки нейната мисия от регулатор, който трябва да гарантира оптимална среда за този пазар, в пряк участник на този пазар, пряко засяга икономическата свобода на застрахователните компании и следователно, не изпълнява целта, която цели да постигне”, подчертава между другото генералният секретар на Асоциацията на застрахователите на Албания Мимоза Хайдарматай.
Припомняме, че освен Асоциацията на застрахователите, Американската търговска камара също критикува този законопроект.
Според ”AmCham Албания”, проектозаконът е изготвен без консултации особено с операторите на застрахователния пазар, но също и с експерти в областта, които могат да предложат добри решения въз основа на техния опит, многократно пренебрегвайки редовен процес на консултация. и изчерпателен. Според
нея , предвидената в закона застраховка е непълна, тъй като осигурява само застраховка срещу земетресения, а не от други природни бедствия като пожари или наводнения, и застрахова само жилището, а не нараняванията и косвените щети, които могат да бъдат причинени от бедствия.