Средното ниво на ангажираност на служителите у нас е 67%
Компании, в които по-малко от 38% от служителите са ангажирани или попадат в т.нар. „деструктивна зона”, имат възвръщаемост на капитала средно с 50% по-малко от средното ниво. Докато компаниите с ангажираност на служителите над 64% (зоната на успеха), имат средно с около 50% над средната възвръщаемост на капитала. Заедно с това компаниите в Зоната на успеха имат по-малко разходи за своите служители (измерени с отсъствия от работа, болнични), както и много по-високо ниво на удовлетвореност сред своите клиенти.
С по-висок процент се изпълняват и бизнес-плановете на най-добрите работодатели – 108% в сравнение с 93% при работодателите със средни нива на ангажираност. Тенденцията е изведена на база наблюденията на Aon Hewitt в продължение на 15 години по целия свят и е доказана следната зависимост между ангажираността на служителите и бизнес резултатите на компанията. „При най-високите нива на ангажираност се наблюдава най-голяма възвръщаемост на капитала. Добрата новина е, че на нивата на ангажираност на служителите може и компаниите трябва да влияят”, коментира Магдалена Кустра, старши консултант на Aon Hewitt в Полша.
През изминалата 2012 година средното ниво на ангажираност на служителите в България, според проучването на Aon Hewitt, e 67%, като при най-добрите достигат до 84%. Тези данни бяха
изнесени пред представители на Американската търговска камара и Българската асоциация за управление на хора на бизнес-закуска по повод измерването на ангажираността на служителите в България - Aon
Hewitt провежда проучването в страната ни за седма година и съпоставя данните с над 10 други Европейски държави.
Най-добрите работодатели изпълняват на по-голям процент заложените бизнес-планове.
Според утвърдената методология на Aon Hewitt зоните, в които попадат компаниите, са следните:
- Деструктивна зона: При компаниите, които се намират в нея, ниското ниво на ангажираност значително затруднява постигането на бизнес целите. В тези компании си струва да се преосмислят изцяло
практиките при управление на хора.
- Неутрална зона: Компаниите постигат добри бизнес резултати, които биха могли да се увеличат с по-фина настройка на практиките при управление на ЧР.
- Зона на успеха: Ангажираността на служителите безспорно определя бизнес резултатите и успеха. Препоръчително е компаниите да се фокусират върху поддържане на настоящото състояние.
Aon Hewitt провежда проучването в България за седма година. За 6 години са изследвани общо над 370 компании от различни сектори на икономиката. Компанията разполага с база данни с 75 000 мнения на
служители и 1500 мнения на топ мениджъри, които представляват повече от 300 000 заети в икономиката ни.
Участието в проучването е доброволно. За да могат да участват, компаниите следва да имат поне 50 служителя на постоянен трудов договор и да оперират поне от 2 години на българския пазар.