14 Май 2024, 10:18 Днес (2) | Вчера (12)

Антирадарът е забранен. Радар детекторът – не

06 Юли 2017 10:39 СБА по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 6 юли 2017, 10:35

Към днешна дата има много страни от ЕС, а и извън ЕС, където не само антирадарите, но и радар детекторите са забранени, а глобите стигат до няколко хиляди евро

"След като махат знака за камерите на КАТ, решението е да си сложим антирадари в колите."  - десетки автомобилисти реагираха с подобни коментари на новината за премахването на задължителния досега пътен знак Е24. Припомняме, миналата седмица депутатите гласуваха "за" отпадане на табелата, която предупреждава водачите за наличието на стационарни и мобилни камери на КАТ.  Според парламентаристи наличието на знака обезсмисля проверките и превенцията, защото щом наближат системите за контрол на скоростта, шофьорите намалят, а като ги подминат рязко натискат газта.

Има много аргументи "за" и "против" това решение, но ако смятате да надхитрите системата с т.нар. антирадари, трябва да знаете, че те са незаконни, предупреждават от СБА. Оттам припомнят какво казва Законът за движение по пътищата по пози въпрос. Според чл. 181, т.2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) наказва се с глоба до 50 лв. "водач, който използва устройство, смущаващо действието на уредите, използвани за измерване скоростта на движение на моторните превозни средства".

Не само у нас, в много други страни от ЕС антирадарите също са забранени. В Гърция, например, наказанието е зловещо глоба от 2000 евро, лишаване от свидетелство за управление за 30 дни и лишаване от регистрационни табели за 60 дни.
В Чехия глобата е до 1000 чешки крони, при наказателни производства достига до 10 000 крони. А в Словакия – 150 евро; 100 евро е глобата пък, когато антирадарът е монтиран по такъв начин, че би могъл да бъде използван (Данните са на МВнР).
За разлика от т.нар. антирадари, нашето законодателство не забранява използването на радар-детектори. Това бе потвърдено и от МВР след запитване на СБА.
Двете устройства работят на различен принцип и съответно едните не са разрешени, а другите не са забранени.
Както вече стана ясно, антирадарът (така е популярно да се нарича устройството, но в закона такова понятие не съществува) смущава действието на полицейските радари за скорост.
Радар детекторите пък са предназначени да предупреждават водачите на МПС за полицейски радарни и лазерни устройства на пътя. Това може да стане от 2-4 км разстояние, но по думите на някои търговци важно условие е да няма възвишения и пътят да е равен. Някои радар детектори реагират само на мобилните камери, други и на стационарните. Те обаче са и по-скъпи. Повечето са проектирани да известяват преди водача да навлезе в обхвата на полицейския радар. Търговци от бранша обясниха на популярен език, че те са нещо като приемник, който улавя вълните от полицейската камера. Според популярен сайт за продажба на тази техника повечето радарни устройства на полицията работят на принципа на доплеровия ефект като излъчват радио или лазерни вълни. Отразявайки се до автомобила, те се връщат обратно до устройството, което ги приема и калкулира скоростта на возилото.

Повечето полицейски радари имат два режима на работа:
1.) Постоянен, при който вълните се засичат постоянно от радар детектора;
2.) Единичен импулс, при който измерванията се правят за част от секундата. В този случай радар детекторът много трудно може да засече присъствието на полицейска радарна система с видеокамера. За да компенсират този недостатък, на пазара вече има радар и GPS детектори, които реагират и при такъв режим на работа на полицейските устройства.

В интернет ще откриете много български сайтове и стотици оферти, които предлагат различни видове и марки устройства. Цените са различни и са за всеки джоб, предлагат се и на лизинг. Когато си закупите уреда, ще получите от търговеца бележка, че устройството не смущава радарите на КАТ. Документът играе ролята на гаранция пред униформените, че не сте извън закона.

Обичайно търговците рекламират продуктите си като изтъкват, че радар детекторите помагат на автомобилистите да избегнат полицейския капан. А също, че известяват водача преди да навлезе в обсега на полицейския радар, така че му дават достатъчно време за реакция. Тоест шофьорът ще може да намали скоростта и после отново… газ. Точно заради същото поведение на шофьорите депутатите гласуваха да се премахне пътен знак Е24, предупреждаващ за камери на КАТ.

До момента у нас не е имало широк дебат дали и как изобщо радар детекторите се вписват в концепцията за пътна безопасност. Възникват и други въпроси: трябва ли да бъдат забранени, както антирадарите, или не? Полезни ли са за водачите и за какво – само за да се спасят от глоба или трайно да контролират скоростта на автомобила си?

Преди повече от десетилетие фирма вносител на радар детектори отправя запитване до националната полиция относно възможността да продава законно у нас детектори, американско производство. Ръководството на службата излиза със становище, че това са пасивен тип устройства и в ЗДвП липсва текст, който да ги забранява. От полицията изрично уточняват, че те нямат нищо общо с устройствата, които смущават полицейските радари (т.нар. антирадари). Тоест няма законова пречка да не се използват. В становището обаче полицията нарича спорна тезата на фирмата вносител, според която детекторите имат редица предимства за потребителите, защото повишава тяхната сигурност и регулиране на скоростта. И още нещо – от МВР тогава посочват, че такъв тип устройства се използват за избягване на санкция, а не за по-добра информираност на шофьорите. Становището на КАТ към онзи момент е, че подобни уреди не влияят положително върху пътната безопасност. За пример те дават Франция, където употребата им е забранена.

Към днешна дата има много страни от ЕС, а и извън ЕС, където не само антирадарите, но и радар детекторите са забранени, а глобите стигат до няколко хиляди евро. Точно заради това някои български търговци съвсем коректно посочват в офертите си този факт и препоръчват на клиентите си преди да закупят продукта да се уверят, че в страната, която ще посещават, може да е забранена употребата им. За пример е посочена конкретно Гърция. Добре е автомобилистите да знаят това. И да не се заблуждават, че щом у нас не е забранено, значи това важи навсякъде.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 13 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8144
GBP 2.4796 2.4887 2.2727
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив