Според НПО-то, КЗП с години не е осъществявала превенция на несправедливи условия при бързите кредити и телекомите
Договорите с общи условия на фирмите за бързи кредити и телекомуникационните оператори не са минавали на предварително одобрение от Комисията за защита на потребителите (КЗП) преди да бъдат прилагани от търговците в съответните сектори. Това означава, че повече от шест години контролният орган не е изпълнявал задълженията си по Закона за защита на потребителите, според който трябва да анализира предоставените от търговците или от секторния регулатор общи условия и да ги одобри едва след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи. Това обявиха от Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП). Оттам допълват, че за отсъствието на превантивен контрол признава самата КЗП в отговор на изпратено до нея от неправителствената организация заявление за достъп до обществена информация относно всички постъпили за одобрение общи условия и последващи изменения по тях на търговци на финансови услугии и телекоми, както и за дадените по тях от КЗП правни становища. Отговорът от ведомството с изтекъл преди повече от година състав на Комисията, гласи, че такава информация не може да бъде предоставена, тъй като "не е създадена от КЗП, не е обективирана върху материален носител и не се съдържа в документи и други материални носители на данни". В съответствие с действащата нормативна уредба общите условия трябва да минават през КЗП за одобрение. Именно заради наличието на тези неравноправни клаузи през 2019 г. Европейската комисия стартира наказателна процедура срещу България, след като установи, че държавата ни не дава достатъчна закрила на потребителите от наложени им неравноправни клаузи в отношенията им с банки, монополи и други подобни, посочват от НАЗП. Тогава Съветът на ЕС задължи националните съдилища да следят служебно за неравноправни клаузи в потребителски договори при издаване на заповеди за изпълнение, напомнят от НАЗП. От там подчертават, че това не отменя задължението на КЗП по Закона за защита на потребителите да санкционира за наличие на неравноправни клаузи в общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях.