Вдигането на ДДС насред сезона ще принуди бизнеса или да плати разликата от джоба си, или да подплаши туристите с по-солени цени, притесняват се по гръцкото море
След като точно преди две години Атина реши да намали ДДС ставката в сферата на туризма, ресторантьорството и хотелиерството от 23 на 13 % и започна да регистрира рекордни обороти и туристически посещения, сега предстои ново вдигане на косвения данък, за да запълнят трагично закъсалия си бюджет за сметка на туристите.
Ваканцията в Гърция ще излиза по-солено. Комшиите са решили да увеличат до 18% данъка за хотели и ресторанти, за да напълнят хазната си. Атина смята да се отмени диференцираното ДДС в туризма.
Така данъкът за ресторантите може да скочи с 5%, а за хотелите повишението ще е почти тройно – от 6.5 до 18% Туроператорите, хотелиери и ресторантьори скочиха след новината. Говорител на Конфедерацията по туризъм пък заяви, че 70% от пакетите са продадени при сегашните данъчни ставки. Вдигането на ДДС насред сезона ще принуди бизнеса или да плати разликата от джоба си, или да подплаши туристите с по-солени цени, притесняват се по гръцкото море.
Дори елементарна справка с цените от преди година-две, показва че вече трудно се намира стая под 50 евро, докато преди беше възможно и за 30-40 евро на вечер. Според одиторската компания Ernst &Young, увеличението на ДДС ще има ефекта на доминото, който ще се отрази на цялата гръцка икономика на няколко нива.
От гледна точка на загуба на работни места, проучването показва, че през 2015 г., 18 000 до 30 000 служители на пълен работен ден в туристическата индустрия ще загубят работата си. В срок от пет години, броят на загуба на работни места ще бъде между 44 000 и 73 000. Това ще се отрази най-вече хилядите малки и средни туристически фирми, които се борят да оцелеят, да се конкурират с големите хотели или вериги.