Ако някога сте си помисляли да хвърлите камък и да счупите стъклото на влак, не забравяйте, че после ще го платите вие. И ние – данъкоплатците
Пак ние се бъркаме и за застраховки за милиони, които обаче в много от случаите не вършат работа. И така си плащаме два пъти. Това става ясно от репортаж на Нова тв.
Договорите със застрахователите са сключени така, че БДЖ да влиза с 5 хиляди лева самоучастие. Тоест - за всяка щета, дружеството трябва да даде 5 хиляди, а ако има нещо за доплащане, чак тогава се включва и застрахователят.
"Едно челно стъкло на една мотриса струва 8 хиляди лева. В зависимост от страничните стъкла между 2 и 5 хиляди лева", коментира Християн Кръстев, бивш изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД.
Тоест - въпреки че има застраховка, всяко едно странично стъкло си остава за сметка на БДЖ. Бившият шеф на железниците признава, че последната поръчка за стъкла, която той е направил, ни е струвала 60 хиляди лева. За част от мотрисите, дружеството си е позволило още по-голям лукс - самоучастие от 100 хиляди лева. Подписалите договора ни убеждават, че само на нас това ни се струва като лукс.
С намалението сумата, която БДЖ е платило за застраховки, е 20 милиона и половина. А обезщетенията, които си е върнало - десетки пъти по-малко.
"Де факто за тези две години са получени 3 000лв. само обезщетения на БДЖ", уточнява Кръстев...
Прокуратурата вече се занимава със застрахователните договори. Защото дни преди да бъде отстранено, старото ръководство й предаде одитен доклад, с който разполагаме и ние. От него става ясно, че голяма част от влаковете са застраховани само докато си стоят неподвижно в депата. И нямат никаква застраховка, докато са в движение. Договорите са подписани в този вид от хората, които новата власт върна обратно в железниците.
"Ако ние тези активи ги бяхме застраховали с пълно, както бяхме направили с новите мотриси, това щеше да ни струва 6,6 милиона, при положение, че щетите, които търпим са за 750 хиляди лева, тоест ние щяхме да надплатим 9 пъти. Не е целесъобразно да платим 9 пъти повече!", заяви Йордан Недев, бивш изпълнителен директор на БДЖ.
Двамата, които вече бяха на разпит - сегашният шеф Владимир Владимиров и председателят на съвета на директорите Велик Занчев, категорично отричат да имат общо с на пръв погледнеизгодните договори. Оказва се обаче, че всички са били наясно.
Сметките показали, че ще излезе много по-изгодно, ако дружеството си спести 17 милиона за няколко години за застраховка в движение и само си оправя щетите..."