Железниците увеличават цените с 8%
БДЖ и транспортното министерство преговарят с три чужди фирми за доставка на високоскоростни влакове, съобщи за в. ПАРИ вицепремиерът Николай Василев. Това са германската Siemens,
канадско-швейцарската Bombardie и китайската CITIC. Василев не се ангажира с прогноза кога ще завършат тези преговори и офертата на коя от фирмите производителки на влакове стрела ще бъде приета.
Според него реформата в железниците е правилна и абсолютно необходима. Ако искаме да върнем атрактивността на железниците, не може пътуването с експресен влак от столицата до морето да отнема цял
ден. С високоскоростните влакове до морето ще се стига за около 4 часа.
От вчера БДЖ спря 55 влака /49 пътнически и 6 бързи/. Предвижда се до края на годината да бъдат спрени общо 97 влака. Целта е да се намалят загубите на железниците от малкия брой пътници, заради
които се налага влакове да спират на определени гари. Въвели сме разумно разписание на влаковете, няма да оставим селища без жп превоз, каза министърът. Експресните влакове не се субсидират от
държавата, те работят на търговски принцип. Около 12 хил. лв. губят железниците от спирането на един влак на определена спирка. С въвеждането на новото разписание БДЖ ще намали общите дневни загуби
с около 25 хил. лв. Ако не се вземат мерки за оптимизиране на пътническите превози, рискуваме въобще да ги закрием, прогнозират от БДЖ. Очаква се през следващите години субсидията за тях да
намалява. За 2004 г. от бюджета бяха отделени 60 млн. лв. за по-бавните влакове.
Според Николай Василев средно с 8% ще поскъпнат жп билетите, за да не се субсидират експресните влакове. Спестените пари ще се вложат за развитие на инфраструктурата в крайните региони. Новите
тарифи ще влязат в сила, когато железниците са готови да ги изпълняват, каза още министърът.