Имаме полезни функции за шофиране, но крайната цел е все още доста далеч
Повече от 10 години четем и слушаме обещания, че всеки момент из градовете ни ще плъзнат ново поколение коли, които нямат нужда от човек зад волана. Това така и не се случи. Специалистите са на мнение, че на развитието на безпилотните автомобили трябва да гледаме подобно на развитието на изкуствения интелект – днес разполагаме с полезни функции, които ни помагат и облекчават живота, но голямата революция е все още в необозримото бъдеще, съобщава TechNews.bg. Apple прекара почти десетилетие в не особено тихи опити да създаде кола. С това компанията се надяваше да захапе дял от пазар, където се готвеха да се конкурират имена като Tesla, Ford, GM, BMW, Mercedes-Benz и Lamborghini, както и Waymo. Проектът струваше милиарди долари и осигуряваше хиляди работни места, но преди броени дни Apple го прекрати. Проектът беше белязан от неясни планове и фалстарти, коментира анализаторът на Bloomberg Марк Гърман. Някои ключови ръководители бяха скептични от самото начало.
Apple си е Apple и компанията искаше да пусне нещо напълно оформено и тотално различно от съществуващите продукти. Това трябваше да е визуално различно електрическо превозно средство, което да е самоуправляемо. По-важното, според Гърман, е това, че с наближаването на крайния срок целият проект започва да излиза извън посоката на индустриалните и икономическите тенденции. Пазарът на скъпите електромобили вече буксува, а откъм Китай се задават оферти за евтини е-коли, които стряскат западните производители.
В допълнение към всичко това самоуправляемостта се оказа по-голяма трудност, отколкото първоначално се предполагаше.
В началото на проекта си през 2014 г. Apple реши, че автомобилът й трябва да може да се управлява сам. По онова време това изглеждаше като решима задача и множество компании твърдяха, че са на път да я разрешат всеки момент. През 2015 г. Tesla вече доставяше автомобили с функция за автопилот, които изглеждаха обещаващо. Google също се занимаваше с темата и твърдеше, че напредва бързо.
Някои новостартиращи компании за самоуправляеми коли, добре финансирани от самото начало, бяха придобити от големи производители на автомобили. Uber уверено залагаше бъдещето на бизнеса си на автономните коли и показваше неистово желание да се отърве от човешките шофьори. До 2017 г. голяма част от автомобилната индустрия хладнокръвно предричаше пристигането на истинските самоуправляеми автомобили най-късно до началото на 2020 г.
Но голямото обещание така и не се случи досега. Tesla се изправи пред нови главоблъсканици, след като един инженер почина, докато използва функцията за "пълно самостоятелно шофиране" на своя Model 3. През октомври Мъск призна, че е бил "прекален оптимист" относно технологията. Uber спря да разработва свои собствени автономни возила. Ford и Volkswagen се отказаха от съвместен проект Argo след милиарди долари инвестиции. Подкрепяната от GM млада компания Cruise изтегли автономните си таксита от улиците на Сан Франциско, след като едно от тях блъсна и повлече жена по улицата.
Всяка фирма в надпреварата за създаване на самоуправляваща се кола се сблъсква с едни и същи препятствия в реалния свят, а именно непредсказуемите шофьори и изключително разнообразната среда на пътя. Диапазонът от възможни сценарии, пред които може да се изправи автономният автомобил при едно съвсем кратко пътуване, е "космически". А в същото време рисковете включват човешка смърт.
Решението на Apple е доста ясен сигнал, че балонът на автономните коли се е спукал. Apple не е стартираща компания, тя е мастодонт в технологичния свят. В края на 2023 г. тя имаше повече от 70 милиарда долара в брой. Едва ли са й свършили парите, които може да инвестира в проблем, който е "почти решен". Освен големите си финансови ресурси корпорацията има и добре действащи съществуващи връзки с автомобилната индустрия. Решението й е знаково.
Ако погледнем назад, шумът около предстоящите автономни автомобили беше разбираем. Ранните функции за самостоятелно шофиране на Tesla бяха впечатляващи. При все това те бяха разработени бързо. Бяха недостатъчни за действително продължително автономно шофиране, но за компанията беше лесно да каже, че става дума за "продукт, който е просто недовършен". Инцидентите и провалите изглеждаха като добре подреден списък със задачи, които ще са решени "в следващата версия".
По същия начин самоуправляемите таксита на Cruise подхраниха илюзиите. Тяхното присъствие по улиците на реален град предполагаше, че става дума за технология, която е почти завършена – система с изкуствен интелект, която "трябва да научи само още няколко неща".
"Подобно на големите езикови модели, автоматизацията на шофирането е технология, която ни въвлича във фантазия," анализира автомобилният журналист Е.В. Нидермайер. "Изглежда ни, че превозното средство "може да се управлява само" след няколко минути правдоподобно представяне." И ранните технологии за автопилот създадоха растящата илюзия за неизбежност – бяхме сигурни, че автономните коли са на една крачка от пълно сбъдване.
Но може би е по-добре да гледаме на автопилота и на автономните коли по същия начин, по който гледаме на генеративните AI и изгледите за създаване на "общ изкуствен интелект". Сега разполагаме с полезни инструменти за подпомагане на шофирането и безопасността, но крайната цел е все още доста далеч.