В момента над 100 закона и наредби изискват граждани и фирми да представят пред различни държавни и общински институции такива удостоверения, като всяка година НАП издава около 400 000 документа на хартия
Националната агенция за приходите (НАП) и Асоциацията на банките в България се споразумяха удостоверенията за наличие или липса на задължения за клиентите на банките при предоставянето на кредити
да се заявяват и получават изцяло електронно. Очаква се електронният обмен да започне в близките месеци, съобщиха от НАП.
Това е важна промяна - в момента гражданите, които искат кредит, първо губят време по опашки в НАП, откъдето трябва да им издадат важния документ. После те трябва да се върнат обратно до банката,
която им го иска. По закон издаването на удостоверение за липса на борч към хазната е безплатно, а справката отнема до седем дни. Най-често обаче данъчните правят справката на момента.
В същото време всички държавни органи и общини, които изискват клиентите им да представят удостоверения за дължими данъци, също ще получават тази информация от данъчните онлайн. Промените са
записани в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и влизат в сила от началото на 2018 г.
В момента над 100 закона и наредби изискват граждани и фирми да представят пред различни държавни и общински институции такива удостоверения, като всяка година НАП издава около 400 000 документа на
хартия.