29 Март 2024, 16:57 Днес (11) | Вчера (11)

Банките на бъдещето – виртуални, невидими

25 Октомври 2016 10:07 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 25 октомври 2016, 10:09

Цифрови персонални помощници ще анализират ежедневната финансова дейност на потребителя и ще извършват вместо него рутинните операции

Развитието на няколко ключови технологии ще доведе до коренна промяна в банкирането. Потребителите ще престанат да изпълняват самостоятелно повечето рутинни операции, сочи анализ на консултантската компания KPMG, цитиран от TechNews.bg.

Промените ще бъдат обусловени от развитието на анализа на потребителски данни, високоскоростния интернет, изкуствения интелект и виртуалните помощници. KPMG описва концепция за "невидимо банкиране” – потребителите и банките ще взаимодействат чрез виртуални интерактивни системи.

Посредник в това взаимодействие ще станат цифровите персонални помощници, които анализират ежедневната финансова дейност на потребителя и извършват вместо него рутинните операции по заплащане на услуги, както и управлението на банковите сметки.

KPMG счита, че развитието на системите за анализ на данни, високоскоростния интернет, гласовата идентификация, изкуствения интелект и облачните технологии ще доведе до появата на "добре информирани виртуални помощници” (Enlightened Virtual Assistant – EVA).

Като пример, анализаторите разглеждат ситуация, в която банковият депозит на клиента е към края си и EVA, анализирайки неговите навици и финансови предпочитания, предлага подходящ вариант за влагане на парите. Помощникът може да подбере депозит с по-висок процент, за най-удачния срок и в банка от определена категория.

Друг пример, извън банкирането, е работата на виртуалния помощник в сферата на "интернет на нещата” (IoT). Анализирайки разходите и начина, по който човек прекарва времето си, асистентът може да алармира за нездравословно хранене или за недостатъчна физическа активност. След това, с разрешение на клиента, EVA може да го запише на курс по йога. Асистентът също така ще определи кое е най-удобното време за посещение на курсовете и ще се погрижи за плащането.

KPMG стига до извода, че банките, които не отделят достатъчно внимание на развитието на технологиите, могат да загубят много клиенти. Най-интересното при този модел на развитие е изчезването на цели звена от традиционната банка – кол центрове, помощни подразделения, многочислени екипи и др., а това може да бъде твърде болезнено.

Банките следва да вземат пример от технологичните компании, които инвестират 10-20% от своите печалби в изследвания и разработки (R&D). За сравнение, при финансовите институции този показател е само 1–2%, отбелязват анализаторите.

Традиционните банкови клонове няма да изчезнат напълно към 2030 г. Навярно ще останат няколко играчи, за които класическият модел ще се превърне в нещо от рода на фирмен стил, но той вече няма да бъде масов в банковия сектор.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 29 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8091
GBP 2.4796 2.4887 2.2872
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив