В края на миналата година в администрацията е имало 137 693 щата при 139 108 година по-рано
Административните служители масово са недоволни от системата на заплащане в администрацията, показва проучване, поръчано от Института по публична администрация, което е публикувано в доклада за състоянието на администрацията през 2015 г.
Според служителите системата за определяне на възнагражденията само частично отчита работата им. Според правилата от 2012 г. насам 70% от заплатата на чиновниците са основни, а останалите 30% се водят бонус въз основа на това колко добре си вършат работата. Какъв да е размерът на бонуса, се определя след оценка на изпълнението веднъж годишно.
Близо 80% от чиновниците се оплакват, че не са получавали увеличение на заплатите от 2012 г. насам. Такова обаче трябва да има заради нормативната уредба. Административните служители са недоволни и от това, че има огромни разлики в заплащането за една и съща длъжност. Най-голямата основна заплата в администрацията е 4300 лв. и тя се получава от директори на дирекции, сочат данни на Евростат, които са включени в приетия от Министерския съвет доклад за състоянието на администрацията. Тези данни са подадени от чиновниците и включват само основната заплата, без бонусите.
Максималната директорска заплата, обявена пред Евростат, е по-висока от най-високата заплата за главен секретар, която е 3600 лв. Тя е по-висока и от заплатата на Бойко Борисов, който е премиер.
Въпреки че има много големи заплати по длъжностите, за сравнима работа други служители получават в пъти по-ниски, твърдят обаче чиновниците. Според данните на Евростат в администрацията има и директори, които получават по 770 лв. А това е сума, почти 6 пъти по-малка от най-високата шефска заплата в администрацията.
Има драстична разлика и между минималната и максималната заплата и при останалите нива в администрацията, показват данните от доклада за състоянието на администрацията. За ниво специалисти например тя била над 10 пъти по-висока миналата година. Чиновниците не харесват и системата за оценка на изпълнението и свързаната с нея плаваща част от заплащането им, сочи анкетата на Института за публична администрация. Те заявяват, че тя не допринася за справедливо възнаграждение, защото била твърде субективна. Освен това заради големите разлики в минималните и максималните нива на заплащане в администрацията дори когато доброто представяне се поощрява с вдигане на заплатата, излиза, че служители с равни постижения не получават едни и същи пари.
Огромни разлики съществуват дори в една и съща администрация заради въведените коефициенти на увеличение на база представяне, се казва в доклада. Като цяло чиновниците определяли въведената от бившия финансов министър Симеон Дянков система като неработеща, сочи проучването.
Само с 1% са намалели чиновниците през 2015 г. спрямо 2014 г., въпреки че по настояване на финансовия министър Владислав Горанов разходите за заплати по ведомствата бяха намалени с 10%. В края на миналата година в администрацията е имало 137 693 щата при 139 108 година по-рано.
Само министерствата на финансите и на отбраната реално са съкратили чиновници, става ясно от доклада за състоянието на администрацията. Във финансите намалението е от 625 на 568 души, а в отбраната от 892 на 831. По-малко щатове отчита и Министерството на икономиката, но тук намалените бройки са прехвърлени към новосъздадените при това правителство министерства на енергетиката и на туризма.
МВР, здравеопазването и земеделието обаче са увелиили своите чиновници, вместо да ги намалят. Според доклада за администрацията обаче през миналата година е имало и над 11 000 незаети щата. Много администрации се освобождават от функции, като ги аутсорсват на частни фирми, но това не води до намаление на чиновниците, което е една от целите, констатира още правителственият доклад. В 23 администрации аутсорсването не е довело до намаляване на хората, в 4 са съкратени 110 служители - община Тунджа, регионалните здравни инспекции в Плевен и Русе и Изпълнителната агенция по горите. Най-често администрациите аутсорсват консултантски услуги при провеждането на обществени поръчки, публично-частни партньорства, даване на дейности на концесия, дейности, свързани с поддръжка на информационните системи и компютрите им, дейности по почистване и пр.
2 627, или 2,2% от чиновниците, са придобили право на пенсия, показва още докладът. От тях 1673 са се пенсионирали и след това са назначени на длъжност. Това прави 1,4% от всички реално заети служители.
През 2016 г. право на пенсия ще придобият 1747 чиновници, прогнозира докладът за администрацията. Най-тежко е положението с пенсионерите в държавния резерв, АПИ, архивите и агенцията за бежанците. Във всяка от тези администрации над 4% ще придобият право на пенсия тази година.
И през 2015 г. са продължили назначенията и преназначенията на чиновници, без да се провеждат конкурси, въпреки че те бяха забранени по настояване на вицепремиера Румяна Бъчварова. 1 150 служители, или над 10% от всички назначения през миналата година, са били по заместване на колега. През годините това е най-широко използваната вратичка за кариерно издигане на чиновниците без конкурси. Още 530 чиновници са били назначени без конкурси на непълно работно време, което също е вратичка за влизане в администрацията без конкурс. 4 589 пък са преназначаванията на друга длъжност, което също става без задължителните конкурси. През 2015 г. са обявени 2223 конкурсни процедури за заемане на 2 223 щатни бройки, отчита още правителството.
За 1 697 от тях е отчетено, че са приключили, като назначения има при 1440 конкурса. Останалите не са довели до назначаване на кандидата или са били прекратени.