Автономните транспортни средства могат да избегнат едва 35% от всички катастрофи
Грешките на шофьора играят водеща роля почти при всички пътни катастрофи. Ето защо автоматизацията се счита за потенциален фактор, променящ правилата на играта в сферата на пътната безопасност.
Ново проучване на американският Застрахователен институт по пътна безопасност (IIHS) обаче твърди, че автономните транспортни средства могат да предотвратят едва около 35% от всички катастрофи.
"Напълно вероятно е безпилотните автомобили да определят опасностите много по-добре от хората, но ние открихме, че това няма да предотврати повечето пътни катастрофи", коментира Джесика Чичино,
вицепрезидент на IIHS по изследователските въпроси. За да бъдат избегнати и останалите две трети от пътните инциденти е необходимо безпилотните возила да бъдат програмирани по такъв начин, че
безопасността да е по-важна от скоростта и удобството. Според научния сътрудник на IIHS Александра Мюлер "създаването на безпилотни автомобили, които управляват така добре, както и хората, само по
себе си е голям проблем". Изводът от проучването на организацията се базира на опита от над 5000 катастрофи, по данни на полицията. Екипът на IIHS класифицира факторите, свързани с шофирането,
които водят до ПТП-та, в пет категории:
- Грешки на възприятието, като разсейване на шофьора, затруднена видимост, неспособност да се разпознае опасността;
- Грешки на прогнозирането, когато водачите невярно оценяват дистанцията, скоростта на движение на другите транспортни средства или правят неверни предположения за поведението на
другите шофьори;
- Грешки на планирането и вземането на решения, като прекалено бързо или прекалено бавно шофиране, опасни маневри, агресивно поведение на пътя, неспазване на дистанция;
- Грешки на реакцията, които включват неправилни или неадекватни маневри при у управлението на автомобила;
- Недееспособност при управление под въздействието на алкохол или наркотици, при здравословни проблеми или при заспиване зад волана.
При проучването анализаторите залагат на това, че безпилотните возила биха избегнали факторите, свързани с възприятието или нетрудоспособността. ПТП-та по вина на грешките на възприятието
съставляват 23% от общия брой пътни инциденти, а тези поради недееспособност — 10%. Тези инциденти биха били избегнати, ако всички транспортни средства на пътя бъдат самоуправляеми, макар че за
това ще е необходимо безупречно работещи датчици и системи, които никога не излизат от строя. Останалите катастрофи могат да бъда предизвикани, ако автономните транспортни средства не бъдат
специално програмирани така, че да избегнат другите типове грешки – на прогнозирането, решенията и реакцията. А това е сериозно предизвикателство, особено като се има предвид, че, например,
грешките при планирането и вземането на решения са фактори за около 40% от ПТП-та.