Оптимизмът на бизнеса от началото на годината продължава и през март като този път е воден от подобрения климат в строителството и търговията на дребно, показва проучване на Националния статистически институт
Общият показател на бизнес климата се покачва с 1.2 пункта през месеца.
В строителството показателят се очаква през март с 1.5 пункта, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Мениджърите в сектора смятат, че през следващите три месеца дейността им няма да се запази на сегашните си равнища, а ще се увеличи.
Основни пречки пред този бизнес остават несигурната икономическа среда, финансовите проблеми и конкуренцията в бранша, като последната анкета регистрира повишаване на негативното им въздействие. Не се очаква повишение на цените в сектора.
Търговците на дребно са големи оптимисти за следващите шест месеца, поради което съставният показател в сектора се покачва за месец със 7 пункта в сравнение с предходния месец. Позитивни са прогнозите и за обема на продажбите и на поръчките към доставчици през идните три месеца. Пречки за тях също са несигурната икономическа среда, недостатъчното търсене и конкуренцията в бранша. По-голямата част от търговците на дребно очакват продажните цени да се запазят през следващите три месеца.
За разлика от януари и февруари обаче мениджърите в промишления сектор сега са настроени по-скоро негативно. Това отразяват оценките им за настоящото състояние на предприятията. В същото време обаче оценките им са положителни за следващите три месеца. Недостатъчното търсене в страната и несигурната икономическа среда са пречки и в този сектор. Така съставният показател на бизнес климата се понижава с 1.3 пункта. Почти на равнището си от февруари остава съставният показател в сектора на услугите. В момента мениджърите отчитат намалено търсене на услугите, но са по-големи оптимисти за следващите три месеца.
Най-сериозният фактор, ограничаващ развитието на дейността в сектора, остава несигурната икономическа среда, следвана от конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене, като последната анкета отчита засилване на неблагоприятното им въздействие. И в този сектор не се очаква повишение на цените.