Членството на България в ЕС ще засили конкуренцията в бизнеса и ще доведе до увеличаване на цената на труда и разходите за опазване на околната среда, безопасни условия на труд и обучение. Това са опасенията на бизнесмените, свързани с приемането на страната в Евросъюза, показва проучване на Института за маркетинг и социални изледвания МБМД. То е извършено в периода 25 ноември - 7 декември, като са анкетирани собственици или управители на 292 компании в страната
Седемдесет и осем на сто от анкетираните бизнесмени смятат, че членството в ЕС ще донесе на страната повече изгоди, отколкото ограничения. Над 71% са на мнение, че българският бизнес ще спечели от присъединяването. Според 88% някои отрасли ще спечелят повече от евроинтеграцията. За такива се приемат туризмът, търговията, финансовото предприемачество, транспортът и съобщенията. Около 33% смятат, че селското стопанство ще западне, а 22% - че ще спечели.
Преобладава мнението (61%), че бизнесът в България няма да успее да се подготви за променените условия от 2007 г. Четиридесет и един процента са заявили, че бизнесът не е готов за общия европейски пазар, но страната трябва да се присъедини възможно най-скоро. Изследването е установило ниска информираност на бизнесмените за споразуменията на България с ЕС. Двадесет и един процента са отговорили, че познават голяма част от договореностите, а едва 3% - че ги познават детайлно. На 48% им е известна само малка част от ангажиментите за членство, а други 27% казват, че изобщо не са запознати. Според социолозите причината за тези данни са липса на интерес към търсене на информация. Голяма част от анкетираните (47%) не са търсили информация за Европейския съюз, а 37% си набавят сведения чрез медиите. Най-предпочитани носители на евроинформация са вестниците (36%), следва телевизията(32%) и интернет (30%). Само 2-3% използват професионалните и браншови организации като източник по евротема.
Въпреки недобрата си осведоменост, бизнесът демонстрира завидно самочувствие, смятат социолозите. Деветдесет и пет на сто от участвалите в проучването са заявили, че са взели мерки за повишаване на качеството на продуктите, за подобряване условията на труд (92%) и управлението на компанията (91%). Данните показват, че 29% от компаниите изпълняват както изискванията за качество и безопасност на произвежданите продукти, така и нормите за опазване на околната среда и здравословните условия на труд, 60% изпълняват само някои изисквания на ЕС, а 11% не покриват нито едно изискване.
Едва 4% от компаниите са се възползвали от предприсъединителните фондове. Над 60 на сто заявяват, че процедурите за оценка на проектите не са достатъчно прозрачни. Езиковата бариера е проблем за част от бизнеса, като 67% от анкетираните твърдят, че владеят поне един от официалните езици на ЕС, а 32% - нито един.