Сумата, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка е от порядъка на 1 млрд. лева, плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство
Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. Това каза в "Денят започва" по БНТ Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството. "28% от републиканските
пътища в България са за основен ремонт, това означава около 5500 километра. Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на
изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища в следващата година трябва да похарчим около
10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за
основен ремонт и за основно строителство", каза Андрей Цеков.
"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на
поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско. Вследствие на финансовите възможности на държавата", допълни министърът.
Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
"Всички тестове, които направихме са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява
проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите. Проверките се извършват с два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна
равност, тоест до колко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени норматива. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единият случай изследванията се извършват с
лазерен профилограф, който е машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка", отбеляза
Цеков.
Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове. "Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни
пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.