Над 100 000 такива автомобила са продадени за м.г., твърди екоорганизация
Германия постепенно се отказва от употребата на дизеловото гориво в автомобилите и повечето от тези коли идват в България, писа германското сп."Фокус". Старите дизелови двигатели се бракуват много
преди крайния срок за експлоатация или биват изнасяни в чужбина. Екологична организация се опасява, че този факт ще влоши качеството на въздуха в страните от Източна Европа, включително в България,
където голяма част от употребяваните автомобили се внасят именно от Германия. От редакцията подчертават, че са провели разследване с това каква е съдбата на старите автомобили с дизелови двигатели.
Резултатите от него показват, че превозните средства, които не са бракувани съгласно изискванията и стандартите на ЕС, биват насочвани към пазарите в Източна Европа и Африка, пише "Фокус", цитирано
от в. Сега.
Екологичната организация "Транспорт и околна среда" (T&E) представя данни, съгласно които през 2017 г. България е внесла над 100 хил. употребявани автомобила, от които над една трета са били с
дизелови двигатели. "Около една четвърт (27%) от изнасяните от Западна Европа към България дизелови коли идват от Германия (около 26 872). Най-голямата част от внасяните в България автомобили са от
Италия (63%, или 65 640)", уточняват от "Транспорт и околна среда".
Същевременно организацията предупреждава, че не всички изнесени от Германия дизелови двигатели имат необходимите филтри за вредни частици. По всичко изглежда, че по този начин се създава
парадоксална ситуация, в която Германия и други западноевропейски държави предават "наследството" на дизеловия скандал в по-бедните страни от ЕС. "Много от изхвърлените дизелови автомобили се
изнасят към европейските страни членки от Централна и Източна Европа, където има по-ниски изисквания", категорични са от "Транспорт и околна среда". "Повече от половината от всички внесени дизелови
автомобили са на над 10-годишна възраст, т.е. нямат задължителния от 2011 г. насам стандартен филтър за твърди частици. Така се изхвърлят прахови частици във въздуха, причиняващи рак, и от
статистическа гледна точка всяка година в България те причиняват над 13 хил. смъртни случая", отбелязват от организацията.
МЕРКИ
В дни с установено завишени стойности на мръсен въздух от движение ще бъдат спирани някои автомобили с висока степен на замърсеност. За тази цел ще бъдат въведени стикери в три цвята за
автомобилите - зелен, жълт и червен, обозначаващи степента на замърсяване на превозното средство. Това предстои да бъде въведено до 2-3 месеца. Към момента се изготвя наредба, която да бъде
предложена за обсъждане скоро. Това коментира депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов пред в. "Сега".