За 83% превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече
Българите намират за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат значително повече при преминаване по пътната мрежа. Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за
таксуване по пътищата. Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения. Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от "Галъп
интернешънъл" сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура". Сондажът ползва иновативна панелна технология, която позволява национална
представителност. Подобни сондажи могат да дадат най-вече хипотези за базисната картина на нагласите и за последващо проучване.
Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Закономерно сред тях личат повече хора с високо образование. 61% още не я намират за съвсем ясна.
Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - за несправедлив. Останалите се колебаят.
В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане
на такси за тирове и извън магистралите. Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се мисли като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи.
В същото време обаче, живо е опасението, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни МПС по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на
превозите. Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите. Данните показват обичайните опасения при въвеждането
на нови мерки и политики. Най-устойчивото сред тях очаквано е опасението от корупция – затова и твърдението "Новата система ще ограничи корупцията" не среща еднозначен обществен отговор и равни
дялове от по 47% се съгласяват, или отхвърлят.
Опасенията от корупция са до голяма степен и инерционни и се отнасят към всички обществени сфери у нас. Във връзка с тези опасения на респондентите беше зададен и изричен въпрос по отношение на
обществената поръчката за новата система. Темата е сложна, но запитаните бяха помолени да изберат между две твърдения, звучащи еднакво вярно. Подобен род въпроси поставят отговарящия пред ценностен
избор, дори и респондентът да няма съответната информираност. Няма значение колко се бави един конкурс за обществена поръчка, важен е крайният резултат е мнението на 41% от запитаните. 54% обаче
споделят алтернативното мнение: ако конкурсите за обществени поръчки продължават прекалено дълго, това пречи на самата поръчка.
Въпреки всичко, въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. На този етап това са по-скоро
обществени инстинкти, отколкото реално масово мнение.
Запитаните са далече от експертиза по поставените въпроси, но мнозинство от 60% възприема идеята, че парите от новата система за таксуване по пътищата трябва да се дават приоритетно за довършване
на магистралите. Това се дължи и на акцента върху магистралите, който се поставя в управленската философия в последните няколко мандата.