Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки
Българите изпреварват руските граждани по брой запитвания и осъществени продажби през изминалия сезон. Това показва годишният доклад наедна от агенциите за ваканционни имоти у нас. Данните на
компанията сочат, че в Созопол делът на българските купувачи е най-голям – 37%. На второ място с 28% са руските граждани. Следващите два пазара с еднакъв дял по 12% са съответно Германия и
Израел.
"За поредна година виждаме как българските клиенти затвърждават позициите си на ваканционния пазар у нас, като плавно увеличават дела си спрямо другите купувачи. Тяхната увереност се подсилва от
благоприятната икономическа обстановка и стабилното развитие на пазара на морски имоти през последните години. Сантименталните чувства, които изпитват към Българското Черноморие и определени места
като Созопол, поддържат интереса им към родните курорти, въпреки високата конкуренция в международен план", казва Теофил Петров, изпълнителен директор а агенцията.
Сред купувачите на ваканционни имоти се обособява нов тип клиенти, посочват от компанията. Това са хора, които търсят отделни вили в затворен комплекс. Профилът им е сходен - семейства с деца,
които разполагат с по-високи доходи, поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да бъдат отделени и
държат на собственото пространство около имота.
"През изминалия сезон наблюдавахме засилен интерес към вили от страна на българските купувачи. Близо 60% от покупките са осъществени именно от наши сънародници. Още повече, сравнени с 2018,
запитванията за този тип имоти, в пъти се увеличават", казва Екатерина Желяпова, търговски директор направление Ваканционни имоти.
Сънародниците ни, живеещи в чужбина, заемат съществен дял от българските купувачи. Те разполагат с по-малки бюджети, като голяма част от тях купуват с цел съхранение на спестените средства и
избират недвижимите имоти като най-сигурен вариант. Този тип клиенти се насочват към Поморие, където изборът позволява по-бюджетни решения.
Септември е бил най-силният месец по брой проведени огледи и сключени сделки. Клиентите, закупили в този период, са туристи, почивали в комплекса през лятото, които вече са обмислили добре
покупката и са взели решение. В края на сезона се връщат като купувачи, готови са сключване на сделка. "Прави впечатление, че бюджетите им са по-високи спрямо тези, закупили през юни. В началото на
лятото клиентите търсят по-бюджетни възможности и готови имоти, в които да могат да отсядат веднага. Към края на сезона се активизират купувачите, които имат повече изисквания към имотите и са
отделили повече време за размисъл, за да вземат най-доброто решение за себе си", допълва Желяпова.
В сила е тенденцията, наблюдавана и изминалата година, все повече клиенти да използват външно финансиране за покупките си. Особено валидно е това при купувачите, търсещи класически ваканционни
имоти – в затворен комплекс, с осигурени удобства и допълнителни услуги. Именно затова близо 20% от продажбите в Созопол са осъществени с помощта на банков кредит.
"Използването на кредит за финансиране на сделката не винаги означава, че купувачът не разполага с необходимите средства. Напротив, голяма част от тези клиенти имат добри доходи и нямат притеснения
да пристъпят към дългосрочна покупка на втори имот с банков заем. Повлияни са от изгодните кредитни условия и желанието за подобряване на качеството на живот. Повечето от тях вече разполагат със
собствено градско жилище и покупката на ваканционен имот надгражда досегашния им социален статус", допълва Желяпова.
Макар българските граждани да изпреварват рускоговорящите купувачи в Созопол, в Поморие руснаците заемат първо място по реализирани продажби с дял от 22,5%. Следващите две групи с еднакви проценти
- 20%, са от Украйна и България, следвани от клиентите от Германия - 17,5% и Израел - 10%.
Според експертите на компанията диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Увеличават се покупките с граждани от Германия и Израел, и в Созопол, и в Поморие. Извън основните типове
купувачи, на пазара присъстват граждани от Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша, САЩ, Естония. Единични сделки има и с клиенти от Молдова, Испания, Казахстан.
Пазарът на ваканционни имоти реализира сходен обем продажби спрямо предходната година, при стабилни цени. В резултат от високата активност на купувачите и ръста на запитванията, е възможно
успешното реализирането на нови фази и проекти.