Какви са правилата и наказанията за младите шофьори в Европа? Проверката направиха кореспондентите на NOVA във Франция, Германия и Великобритания.
20 600 души са загинали в следствие на катастрофи през миналата година на територията на Европейския съюз. Това прави 46 жертви на всеки 1 милион жители. Това е с 3% повече в сравнение с предходната 2021 година, като експертите отдават това на възстановеното равнище на движение по пътищата след пандемията. В сравнение с предпандемичната 2019-а обаче, сега Европа дава с 10% по-малко жертви.
Трима от всеки четирима загинали са мъже. Половината от жертвите са изгубили живота си при произшествия на междуградски път. Близо 40% от тях - при ПТП в града. Останалите смъртни случаи са при катастрофи на магистрала.
Статистиката на Европейската комисия, що се отнася до ролята на жертвите в движението, сочи, че почти половината от загиналите са се намирали в автомобил – било то в ролята на водач или на пътник. 18% от жертвите са пешеходци. Близо толкова са и загиналите управлявали мотор или мотопед, а 9% са изгубили живота си докато карат велосипед.
Най-безопасно оказва се, е да се пътува по пътищата в Швеция, където през миналата година са регистрирани 21 смъртни случая на 1 милион души население. Около средния брой за Европа са били жертвите в Германия, Франция, а донякъде дори и в Гърция, където на 1 милион жители са загинали съответно 34, 49 и 58 души. Най-голямо понижение на смъртните случаи през последните няколко години има в литва, където през миналата година те спаднали с една трета. А най-голямо е увеличението в Малта. Там за последните 3 години загиналите при катастрофи са двойно повече.
Къде сме ние? Очевидно, в дъното на класацията, като след България се нарежда единствено Румъния. У нас през миналата година, на всеки 1 милион българи, 78 за загинали при инцидент на пътя. Въпреки, че всяка година техният брой намалява с около 5%, той все още остава прекалено голям. Особено на фона за средния за Европа.