Връщането на превозното средство в държавата по установяване на точно определена честота не е нито социална, нито пропорционална мярка
За мен е важно каква ще бъде и позицията на "Зелените" по Пакета за Мобилност I, които от една страна подкрепят пакета, с който няма да се постигне декарбонизация на Европа, а карбонизиране. Това
заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков на извънреден брифинг. По думите му в момент, в който се обсъжда инициативата "Зелена сделка", за
ограничаване на въглеродните емисии и борба с климатичните промени, Председателството на Съвета на ЕС и докладчици в ЕП в постигнатите предварителни договорености налагат текстове, които ще доведат
до повишаване нивото на вредни емисии от камионите.
"Това поражда силно недоумение и съмнение доколко са сериозни амбициите на част от държавите членки за реално намаляване на замърсяването от камионите. В момента се наблюдава несъответствие между
политиките, които се водят на европейско ниво, което поставя под въпрос цялостното функциониране на ЕС", посочи Росен Желязков.
"Връщането на превозното средство в държавата по установяване на точно определена честота не е нито социална, нито пропорционална мярка, което ясно сочи, че първоначално заложените амбиции в Пакета
за Мобилност I не са постигнати. Цели региони в ЕС ще бъдат на практика откъснати, ако бъде прието изискването камионите да се връщат в държавите по установяване. С решението ще се ограничи
достъпът на транспортните превозвачи от периферните държави до Единния вътрешен пазар", каза министър Росен Желязков. Той допълни, че това ще попречи за правилното функциониране на Единния вътрешен
пазар и ще подкопае основните принципи на ЕС.
Министърът изтъкна, че подобряването на условията на труд на водачите и подобряването на пътната безопасност са последните елементи, които са били взети под внимание при постигането на
договореностите. По думите му това се потвърждава от задължението превозните средства да се връщат на 8 седмици, а водачите да се връщат на 4 седмици в държавата по установяване на фирмите или в
държавата по адресна регистрация, като все още не е ясно дали е прието предложението на единомислещите държави, водачите сами да избират къде да прекарват почивката си. Министърът подчерта, че с
последните текстове на водачите се забранява ползването на 45 часовата седмична почивка в кабините на камионите, като е прието предложението на ЕК за изграждане на охраняеми паркинги със
съответните условия за почивка на водачите.
"Ще предложа на министрите от групата на единомислещите, както и на тези, недоволни от едностранно наложените текстове, да представим съвместна декларация, за да бъде ясно за европейките граждани,
разминаването между постигнатия резултат от триалога и инициативно заложените цели в Пакет мобилност I. Надявам се нито Съвета, нито Комисията, нито ЕП да одобрят финално подобни разпоредби",
коментира още Росен Желязков.
"При всяко положение, липсата на пропорционалност, засяга всички държави от периферията на Европа. Независимо дали е от западната, източната, балтийската или южната периферия на континента. По
отношение на нашата позиция, ние сме заявили намерение за това, че ще търсим Съда на ЕС, за да защити интересите на периферните държави членки. Напълно ясно е, че това са непропорционални и дори
дискриминационни текстове", категоричен бе Росен Желязков. На извънреден брифинг той посочи, че България ще настоява за преразглеждане на споразумението за пакет "Мобилност”.