Страната ни под средното ниво по планирани разходи за Коледа сред 21 държави
Българските домакинства планират да инвестират 20,5 % от месечните си доходи или точно 487 лв. (249 евро), за коледни подаръци през 2015 г. Това сочат разултатите от ново проучване "Коледен
барометър 2015" на международна компания за онлайн кредитиране, направено сред 14,205 домакинства в 21 държави. Страната ни се индексира на малко под средното ниво (23 %) за всички участващи в
изследването държави. За сравнение, едно семейство в съседна Румъния планира да отдели със 107 евро повече спрямо едно българско.
Домакинствата у нас възнамеряват да похарчат най-много средства за игри и играчки (26,9 %), лакомства (18,4%), книги (15,3%), козметика (12,2%) и електроника (7,8%). Делът на онлайн пазаруването
при българите възлиза на 25,5 %. По този показател страната ни се нарежда на 5-то място след Великобритания, Германия, Холандия и Франция, изпреварвайки скандинавските страни и държави от Централна
и Източна Европа, които са по-консервативни към онлайн търговията.
Европейските страни с най-висок бюджет за коледни покупки са Великобритания (38,5% от доходите), Словакия (31,4%), Испания (28,5%), следвани от Литва, Естония, Румъния, Чехия, Германия. България е
на 14-та позиция в класацията с 20,5%, като след нас са Латвия, Дания, Швеция, чийто жители са склонни да отделят между 19,6% - 20,4% от своите разполагаеми доходи на домакинство, за Коледа. На
дъното се нареждат Франция, Норвегия, Холандия, които ще похарчат най-малко от възможностите си (между 9-15%).
Предпочитаните категории продукти за Коледа са идентични във всички страни, участвали в проучването. Игрите и играчките са най-желаните коледни подаръци, следвани от книгите, лакомствата и
електрониката. Някои определени държави обаче имат различни приоритети. Финландия и Дания са насочени към покупки на нова зимна или спортна екипировка, а други като Норвегия и Германия искат да
извършват подобрения на дома. Козметиката и музиката са търсени коледни подаръци в Словакия, Испания, Литва, Чехия, Латвия, Швеция.
В общ план 15,4 % от всички анкетирани домакинства планират да отделят повече финансови средства, в сравнение с възможностите си в предходния коледен сезон, докато 64,6 % възнамеряват да похарчат
сума равна на тази през 2014 г. 20% обаче ще похарчат по-малко, спрямо миналата година.