По-скъпа застраховка ще оскъпи и туристическите продукти, опасява се браншът
Българските туроператори не искат да плащат по-висока застраховка срещу фалит. В нарочна позиция на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти (АБТТА) и Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) се казва, че действащата в българското секторно законодателство гаранционна схема под формата на застраховка "Отговорност на туроператора" отразява коректно застрахователния риск и обезпечава адекватна и съпоставима спрямо общия европейски пазар защитеност на българските потребители на туристически услуги. Доказателство за това са последните случаи на несъстоятелност на големи туроператори, в т.ч. и в случая на Астрал Холидейс. Всяко допълнително увеличение на финансовата тежест за българските туристически фирми – предимно микро- и малки предприятия ще постави българските туроператори и националния туристически продукт в неравностойна конкурентна позиция спрямо европейското туристическо предлагане.
Според данни на Европейския комитет на асоциациите на туристически агенции, в 21 европейски държави правата на потребителите на туристически услуги срещу вреди, причинени от несъстоятелност на
туроператора са гарантирани със застраховка професионална отговорност на туроператора или ефективна банкова гаранция, а в 6 държави – чрез инструментите на гаранционен фонд.
През последните години не са регистрирани необезвъзмездени потребители по фалити на български туристически организации, а съотношението годишен оборот от туроператорска дейност спрямо лимит на
отговорност при определяне размера на застраховка Отговорност на туроператора (между 2 и 5 пъти по-висок в България в сравнение с повечето Европейски пазари) прави българските потребители на
туристически услуги значително по-добре защитени от европейските, се казва в позицията.
Браншът се опасява, че ново увеличение на застрахователните нива, отнесено към броя пътуващи българи (по данни на НСИ) ще генерира нереално висока застрахователна защита на " единица потребител” на
туристически услуги и в крайна сметка ще повиши цената на туристическите услуги за българските потребители.
Браншовите организации предлагат да бъдат предприети законодателни инициативи за разработване на европейски нормативен инструмент, задължаващ авиокомпаниите в случай на несъстоятелност да осигурят
пропорционална и адекватна застрахователна защита на превозваните пътници. Освен това браншът иска по-ефикасен режим на контрол и мониторинг на действащата защитна схема; насърчаване на добрите
търговски практики, в т.ч. използване на подходящи застрахователни продукти за защита на отложени плащания; иницииране на законодателни действия на европейско ниво за въвеждане на задължителна
защита срещу фалит на авиокомпаниите и гарантиране еднаква защитеност на пътници, резервиращи отделна услуга (само самолетен билет) спрямо пътниците с резервации за пакетно пътуване.
Като превантивна мярка срещу някои наложени на българския пазар търговски практики от големите туроператори на необосновано дълъг срок на отложено плащане е предложено още да бъде препоръчано на
българските хотелиери и други местни доставчици на услуги ползването на подходящи застрахователни инструменти като напр. Застраховка срещу краткосрочен търговски риск, Застраховка на вземанията,
Застраховка трета страна.