Малко фирми от България мислят да инвестират в чужбина
Българските фирми имат интерес да разширят дейността си зад граница през 2017 година. Това сочат данните от проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП), проведено по електронен път в периода 16-23 януари 2017 година.
Намерението за износ на български стоки зад граница е водещ мотив сред членовете на БТПП за разширяване на дейността им в чужбина – при 80% от анкетираните. Същевременно 34% от фирмите търсят чуждестранен партньор, с който да направят съвместна инвестиция в България.
За една четвърт от фирмите интересите им за икономическо сътрудничество в чужбина са насочени към внос на стоки, които да продават на нашия пазар.
12% са заинтересовани от реализация на проект зад граница, за който търсят съвместен партньор.
Все още малко фирми от България мислят да инвестират в чужбина – само 12% имат намерения да търсят контакти за бъдещата инвестиция извън пределите на страната.
За поредна година Германия се затвърждава като дестинацията, към която българският бизнес има най-голям интерес за бизнес контакти.
Извън страните членки от европейските държави най-предпочитани от бизнеса са в посещенията в Русия (40%) и Сърбия (22%) и Украйна (22%). Отчита се нарастващ интерес към Русия, макар и действащите
санкции да ограничават възможностите за икономическото сътрудничество. В проучването през 2015 година около 20% са имали интерес към посещения в Русия.
От азиатските страни най-предпочитани за делови посещения са Китай (25%), Индия (18%) и Казахстан (16%). За първи път се появява по-засилен интерес към Индия, докато Китай и Казахстан са
традиционно сред дестинациите с по-голям интерес за визити.
Като най-предпочитана от африканските държави се очертава Египет (13%).
Значително по-малък интерес има за бизнес пътувания в отдалечните задокеанските държави. Сред тях единствено се открояват САЩ, към които 30% от анкетираните имат желания за бизнес пътувания (в
предходното проучване 14% са имали интерес).
Производството на хранителни продукти, машиностроенето, строителството, химическата индустрия и текстилният бранш са секторите, към които най-много от анкетираните имат интерес за срещи с потенциални бизнес партньори от други държави.