Крайно време е да бъде назначен финансов омбудсман. Това сочат изводите от анкета на Insmarket.bg, проведена през месец август
На това мнение са точно половината от участниците в допитването. Близо една трета от анкетираните – 28,6%, обаче смятат, че това ще е поредното „надуване” на държавната администрация.
Споделящите мнението едва ли отчитат преимуществата от създаването на тази институция. В повечето страни-членки на Европейския съюз тя съществува отдавна.
Омбудсманът има официални пълномощия да урежда финансови жалби, които потребителят не може да разреши сам.
Институцията разглежда фактите и решава какво е справедливо във всеки отделен случай. Има правото да разпореди на дадената финансова кочмпания срещу която има оплакване да отстрани нередностите.
Службата на финансовия омбудсман е напълно независима, а обслужването на жалбите е безплатно за потребителите.
Финансовият омбудсман има правомощия да разглежда жалби в повечето финансови области, като банково дело, застраховане, пенсии, спестявания и инвестиции и т.н.
Над 14 на сто от анкетираните приемат създаването на подобна институция, най-малкото защото в повечето държави от ЕС тя съществува. Такава има вече има в 21 страни от Европейския съюз, а в Германия са 9 човека.
Едва една малка част от участвалите в допитването – 7,1% биха се доверили повече на съда, ако се сблъскат с проблеми в отношенията им с финансовия сектор.
Въпросът за създаването на такава институция периодично изскача в българското общество. В началото на лятото за това се обявиха от Националната асоциация на българския бизнес.
Преди две години с отворено писмо консултанти и неправителствени организации поискаха Народното събрание да приеме закон за финансовия омбудсман, който да осигури ефективен, бърз и безплатен за потребителите механизъм за извънсъдебно решаване на спорове с финансовите институции.
Писмото беше подписано от известни финансови експерти и ръководители на сдружения като Любомир Христов, председател на Института на дипломираните финансови консултанти, Българския финансов форум, Асоциацията "Активни потребители", проф. Кръстьо Петков, управител на Гражданско сдружение "Глас", Григорий Вазов, президент на Висшето училище по застраховане и финанси и други.
Анкетата имаше за цел да проучи настроенията сред българските потребители, независимо от факта, че още през май евродепутатите подготвиха проектодиректива, която задължава всяка страна членка на Евросъюза да има финансов омбудсман.
Член 25 от проектодокумента недвусмислено гласи: "От държавите членки се изисква да създадат органи за извънсъдебно обезщетяване при разрешаване на спорове между кредиторите и потребителите и между кредитните посредници и потребителите". За разлика от други постановки в текстовете тук еврокомисарите са категорични, че това не може да бъде пожелание на правителствата, а задължително условие.
У нас институцията трябва да бъде създадена в най-скоро време. Тя е аналог на дейността на българския омбудсман Константин Пенчев, но е специализирана да защитава потребителите на финансови услуги. Подобна институция има в почти всички европейски държави, дори които не са членки на ЕС.
Препоръки за създаване на финансов омбудсман у нас даде и Световната банка в доклада си от 2009 г. Един от основните изводи в него е, че "България трябва да подобри институционалната среда в областта на защитата на потребителите на финансови услуги".