01 Март 2025, 09:58 Днес (0) | Вчера (1)

Бюджетът за 2003 г. е отчетен правилно

10 Ноември 2004 16:55 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Отчетът на централния бюджет за 2003 г. отразява достоверно и точно постъпилите приходи, разходи, трансфери, дефицит и неговото финансиране, констатират от Сметната палата.

Одитният доклад е приет от Сметната палата с решение, взето на 21.10.2004 г.

Целите на одита са:
· Да се извърши проверка относно достоверността, законосъобразността и редовността на отчета за изпълнението на централния бюджет (ЦБ) и неговите извънбюджетни сметки.
· Да се провери и оцени надеждността на контролните процедури във връзка с осигуряването на достоверна и законосъобразна информация при изпълнението и отчитането на централния бюджет и неговите извънбюджетни сметки за 2003 г.

Оценките за отчета на централния бюджет се съставиха въз основа на следните критерии:
· Прилагани процедури и правила, които да осигурят предотвратяването и разкриването на грешки и нередности в отчета за изпълнението на централния бюджет и неговите извънбюджетни сметки
· Съответствие на структурата и съдържанието на отчета с разчетените за ЦБ по консолидираните разчети,  придружаващи Закона за държавния бюджет за 2003 г. (разчетени със закона) и утвърдени от министъра на финансите.
· Спазване на нормативните разпоредби за съставяне на отчета за изпълнението на централния бюджет за 2003 г.

При извършването на одита се използваха стандартите, приети от Сметната палата (обн. в ДВ, бр. 63 от 2002 г.) и Указанията за прилагане на стандартите за одитиране на ИНТОСАЙ в европейските страни.
Обобщените резултати от извършения финансов одит на отчета за изпълнението на централния бюджет и неговите извънбюджетни сметки за 2003 г., направени въз основа на констатациите, включени в одитния доклад са:
По контролната среда и контролните процедури при изпълнението и отчитането на централния бюджет


1. Приходи и помощи по централния бюджет

По централния бюджет са отчетени приходи и помощи в размер на 6 714 531,2 хил. лв., вярно отчетени по параграфите от Единната бюджетна класификация (ЕБК) за 2003 г. съгласно оценките и заключенията от одита на Сметната палата за редовност и достоверност на отчета на централния бюджет за същата година. Отчетените данъчни приходи по централния бюджет са преизпълнени спрямо разчетените със закона. От тези приходи с най-голямо преизпълнение са приходите от "данък върху дивидентите и доходите от юридически лица" (187,8 %) и приходите от "мита и митнически такси" (128,4 %). Отчетените неданъчни приходи са 101,5 % спрямо разчетените, като постъпленията от превишението на приходите над разходите от БНБ са със 17,4 хил. лв. по-малко от разчетените. Не са изпълнени постъпленията от концесии, които са с 6,4 хил. лв. по-малко от разчетените.

2. Разходи на централния бюджет

Отчетените разходи по централния бюджет (без трансфери и заеми) са 1 123 818,7 хил. лв. (79,2 % спрямо разчетените).
 При одита на разходите, отчетени по централния бюджет, се приложи подходът на директните съществени проверки.
По показател "Издръжка" са отчетени 130 312,3 хил. лв., като спрямо разчетените са с 86 576,9 хил. лв. по-малко.
При одита за достоверността на отчетените стойности се установи:
Отчетените разходи съответстват на информацията на БНБ за преводите по разходната сметка на ЦБ с параграф "Други разходи", с параграф "Комисионни за обслужване на ДЦК и други финансови услуги" и платените по валутните сметки на ЦБ в левова равностойност на валутите.
Показател "Издръжка" в съответствие с ЕБК за 2003 г. включва подпараграфите (подпоказатели), по които са осъществени разходи по централния бюджет - разходи за външни услуги, разходи за финансови услуги и други разходи, некласифицирани в другите параграфи и подпараграфи.
Отчетените "Други разходи за външни услуги" (12 637,8 хил. лв.) представляват предоставени средства в изпълнение на нормативни актове и съответстват на информацията, съдържаща се в документите, свързани с тези разходи.
По подпараграф "Други финансови услуги" (7 106,7 хил. лв.) извършените плащания са отчетени достоверно.
Отчетените по подпараграф "Други некласифицирани в другите параграфи и подпараграфи" (110 567, 7 хил. лв.) съответстват на извършените плащания по централния бюджет и на информацията, съдържаща се в първичните документи за тези разходи. Отчетените разходи са в съответствие с нормативните актове въз основа на които са предоставени.
При извършения одит се установи, че разходите по подпараграфите на параграф "Издръжка" са отчетени вярно и точно и  по функциите, по които са предвидени.
Отчетените субсидии за нефинансови предприятия са 205 251,8 хил. лв., като са с 49 106,9 хил. лв. над разчетените със закона. Те са предоставени за текуща дейност и други субсидии и плащания в съответствие с тяхното разпределение по Приложение № 5 към чл. 28, ал. 1 на ПМС № 16 от 30.01.2003 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2003 г. (ПМС № 16 от 2003 г.). Допълнителните средства са  предоставени законосъобразно.
По "Субсидии за юридически лица с нестопанска цел" са отчетени 3 528,2 хил. лв. и са предоставени в съответствие с Приложение № 2 към чл. 7, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2003 г.
Отчетените субсидии съответстват на информацията по формата на БНБ и на данните от първичните документи.
По показател "Лихви - общо" са отчетени 698 647,0 хил. лв. Платени са със 108 935,7 хил. лв. по-малко разходи за лихви от разчетените със закона, като лихвите по външни заеми са по-малко спрямо разчетените със 71 232,9 хил. лв. и лихвите по вътрешни заеми - с 37 702,7 хил. лв. При извършените директни съществени проверки на първичните документи се установи съответствие на информацията на БНБ и Булбанк и отчетените по отделните параграфи, предвидени в ЕБК за конкретните разходи за лихви.
Отчетените капиталови разходи по централния бюджет       (86 079,4 хил. лв.) са с 45 357,4 хил. лв. повече от приетите със закона. В отчетените средства са включени капиталовите трансфери за ликвидиране на последиците от стихийни бедствия и аварии, които със ЗДБРБ за 2003 г. са приети по показател "Резерв за непредвидени и неотложни разходи", и съгласно приетия подход - да се отчитат в съответствие с характера на извършения разход, правилно са отчетени като капиталов трансфер.
Отчетените средства съответстват на информацията на БНБ по съответните параграфи на сметка 6301.
Отчетените трансфери (нето) (-) 5 712 784,4  хил. лв. се състоят от предоставени трансфери (-) 6 019 721,2 хил. лв. и получени 306 936,8 хил. лв. Предоставените трансфери от ЦБ съответстват на информацията на БНБ за осъществените преводи по разходната сметка и съответните параграфи за бюджетите на: държавните органи, министерствата и ведомствата, Сметната палата, Комисията за финансов надзор, общините, съдебната власт, Държавното обществено осигуряване, БНР, БНТ и извънбюджетните сметки - Учителски пенсионен фонд, Национален фонд към МФ, Фонд "Земеделие".
Достоверно са отчетени взаимоотношенията на общините с централния бюджет за 2003 г. в размер на 629 783,5 хил. лв., от които субсидии 630 028,3 хил. лв. (обща допълваща субсидия - 488 080,8 хил. лв., обща изравнителна субсидия - 25 913,9 хил. лв. и целева субсидия за капиталови разходи - 116 033,5 хил. лв.) и възстановени субсидии и вноски в размер на 244,8 хил. лв.
През 2003 г. усвоената от общините обща допълваща субсидия е с 217 188,9 хил. лв. повече от приетата с чл. 9, ал.1 от ЗДБРБ за 2003 г. (270 891,9 хил. лв.).
Допълнителните средства са в изпълнение на:                                 ПМС № 96/25.04.2003 г., ПМС № 179/11.08.2003 г.;                                 ПМС № 259/07.11.2003 г., ПМС № 268/17.11.2003 г.,                                ПМС № 270/19.11.2003 г., ПМС № 310/19.12.2003 г. и                               ПМС № 322/22.12.2003 г. Средствата са осигурени от икономии на разходите и/или преизпълнение на приходите по РБ и ЦБ за 2003 г, по реда на чл. 34, ал. 1 и 2, и чл. 35, ал. 2 от ЗУДБ.
 Отчетената обща изравнителна субсидия на общините е с 10 913,9 хил. лв.  повече спрямо приетата с чл. 9, ал. 1 от ЗДБРБ за 2003 г. Допълнително предоставените средства са в изпълнение на ПМС №310/19.12.2003 г. и ПМС №322/22.12.2003 г.
Отчетената целева субсидия за капиталови разходи е с 16 033,5 хил. лв. повече от приетата с чл. 9, ал. 1 от ЗДБРБ за 2003 г. На основание чл. 34, ал. 2 и чл. 35, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет (ЗУДБ) на общините е отпусната допълнителна целева субсидия за капиталови разходи.
Получените трансфери по ЦБ са от вноски и възстановени субсидии от общини, възстановени средства от Държавното обществено осигуряване и Висшия съдебен съвет. Получените по ЦБ средства съответстват на информацията на БНБ за постъпленията по приходната сметка със съответните параграфи.
Отчетените "Временни безлихвени заеми" (нето) 1 038,0 хил. лв. представляват предоставени заеми (-) 925,3 хил. лв. през годината по бюджетите на шест общини и възстановени от тези общини, както и от други общински бюджети - 1 963,3 хил. лв., като салдото съответства на информацията на БНБ. 


 3. Дефицит и неговото финансиране

Отчетеният дефицит по централния бюджет (121 211,2 хил. лв.) е финансиран както следва: външно финансиране (нето) (-)  111 897,3 хил. лв., което включва получени заеми и извършени погашения по предоставени кредити. Средствата са отчетени достоверно, погасителните вноски са извършени законосъобразно по реда на договорите и погасителните планове.
Отчетеното вътрешно финансиране (105 970,8 хил. лв.) включва кредити от БНБ по реда на чл. 45 от Закона за БНБ,  емисии и погашения на държавни ценни книжа. Средствата са отчетени достоверно и съответстват на информацията на БНБ за проведените аукциони на краткосрочни, дългосрочни и целеви емисии на държавни ценни книжа, както и на информацията, съдържаща се в документацията, свързана с тези емисии.
По показател "възмездно финансиране" (нето) са отчетени 8 135,9 хил. лв. Средствата представляват възстановени главници по предоставени заеми на предприятия, постъпили по валутни и левови сметки в БНБ чрез Агенцията за държавни вземания. По този показател са отчетени въз основа на своя характер и вноските от предприятия по преоформен държавен дълг.
По показател "Придобиване на дялове, акции, съучастия и други финансови активи (нето)", са отчетени достоверно                          ((-) 9 715,4 хил. лв.) и представляват дялови вноски на Република България. По този показател вярно и точно, в съответствие със своя характер, са отчетени и постъпилите приходи от ликвидация на държавни предприятия.
Отчетените приходи от приватизация в размер на 340 658,8 хил. лв. са преведените средства от Агенцията за приватизация и Агенцията за следприватизационен контрол по чл. 8, ал. 1 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол (ЗСПК), и от ведомствата по § 17 от преходните и заключителните разпоредби на ЗСПК. Постъпленията са намалени със средства за попълване на Фонда за покриване на разходите за приватизация съгласно чл. 8, ал. 2 от ЗПСК.
 Отчетените приходи от приватизация са със                                     154 341,2 хил. лв. по-малко спрямо приетите със закона.

По извънбюджетните сметки под разпореждане на министъра на финансите

Към 31.12.2003 г. извънбюджетните сметки под разпореждане на министъра на финансите са три, създадени по реда на чл. 45, ал. 2 от ЗУДБ за получени дарения, помощи и средства по международни програми и споразумения - Насрещен фонд за швейцарска безвъзмездна помощ, Безвъзмездна помощ от Япония, Кредитна линия за малки и средни предприятия.
По извънбюджетните сметки достоверно са отчетени приходите, разходите и трансферите по съответните параграфи.

По съответствието на отчетените показатели с управленските решения при изпълнението на бюджета

Преизпълнението на приходите по централния бюджет е в размер на 398 647,7 хил. лв. Предоставени са допълнителни бюджетни кредити по бюджетите на държавни органи, министерства и ведомства, общини, допълнителни субсидии и капиталови трансфери за нефинансови предприятия, субсидии и капиталови трансфери за юридически лица с нестопанска цел. На основание чл. 35, ал. 2 от ЗУДБ и конкретни ПМС министърът на финансите е увеличил субсидиите на първостепенни разпоредители с бюджетни кредити.
На основание чл. 34, ал. 1, чл. 35, ал. 2 от ЗУДБ, министърът на финансите е предоставил по други бюджети допълнителни средства (349 451,4 хил. лв.) с източник - икономия на разходи и/или преизпълнение на приходи.

Финансирането на общините през 2003 г. е осъществявано по нов принцип, предвиждащ разделяне на техните бюджетни дейности на делегирани от държавата и на общински. Финансирането на делегираните от държавата дейности се осигурява със средства от преотстъпени данъци върху доходите от физическите лица и обща допълваща субсидия, а общинските дейности - от местни данъци, такси, неданъчни приходи и обща изравнителна субсидия.
Отчетените субсидии от централния бюджет за бюджетите на общините превишават приетите със закона с 244 136,4 хил. лв. В изпълнение на постановления на Министерския съвет са извършени корекции по бюджетите на всички общини.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8667
GBP 2.4796 2.4887 2.3657
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив