Цената на застраховката "Зелена карта", която се изисква за всички българи, пътуващи в чужбина с автомобил, неминуемо ще расте, каза председателят на Национално бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) Атанас Табов.
Цената на застраховката "Зелена карта", която се изисква за всички българи, пътуващи в чужбина с автомобил, неминуемо ще расте, каза председателят на Национално бюро на българските автомобилни
застрахователи (НББАЗ) Атанас Табов. На 31 март 2003 г. на пресконференция бяха представени резултатите от едногодишната работа на бюрото. "През 2007 г. се очаква да бъдем приети за член на ЕС. Има
спуснати директиви, които препоръчват развитието на застраховането в определени параметри. В съответствие с тях България трябва да се приближи до стандарта на Евросъюза, включително и като цени на
тези застраховки", обясни Табов. Кандидат-пътешествениците обаче могат да се успокоят - това едва ли ще стане скоро. Сегашната цена на застраховката е определена на база на статистически данни,
предоставени от предишното национално бюро "Булстрад". Според Йордан Генчев, член на управителния съвет на бюрото, една година е твърде малък период, за да се коригират цените - не е натрупана
необходимата информация, която да стане обективна основа за приемане на нови тарифи. "Вероятно до този момент ще минат няколко години и може би в това време България ще стане член на ЕС и ще трябва
да слее вътрешната гражданска отговорност с международната и цената да стане една", допълни Генчев.
Става дума за това, че в рамките на ЕС няма разделение на вътрешна и външна "гражданска отговорност", както е у нас. Така че най-вероятно към 2007 г. задължителната "гражданска отговорност" за
притежателите на коли и международната (която е доброволна) ще се слеят. Тогава НББАЗ и Гаранционният фонд към управление "Застрахователен надзор" в Комисията по финансов надзор може би ще обединят
функциите и дейността си, обясни за "БАНКЕРЪ" Цветанка Крумова, също член на управителния съвет на Националното бюро на автомобилните застрахователи.
Ръководството на организацията оповести и някои данни за постигнатото през 2002 г. от членовете й. "Булстрад", "Витоша", "Орел", ДЗИ Общо застраховане, "Евроинс", "Бул Инс", "Юпитер", "Алианц
България", а от тази година и "Български имоти". Това са 9 от общо 20-те общозастрахователни дружества, престрашили се да се пробват в "дългоопашатия бизнес за дебели портфейли" (както го нарече
пред "БАНКЕРЪ" преди време Румен Янчев, шеф на "Булстрад").
Само за първите два месеца на тази година постъпленията от продадените зелени карти са почти 7 млн. лева. А от създаването на бюрото на 1 април 2002 г. до 28 февруари 2003 г. премийният приход на
компаниите, които продават услугата, възлиза на 33.329 млн. лева.
От 1 април до 31 декември 2002 г. са били издадени общо 92 454 зелени карти. Най-голяма част от тях - 47 823 броя, са били валидни за срок до 15 дена. Сертификатите, позволяващи престой от един до
три месеца, са около два пъти по-малко - към 19 000. На трето място са зелените карти със срок на валидност от 6 до 12 месеца - 14 хиляди. Най-малко са били желаещите да странстват (или да
превозват товари) за срокове от 15 дена до месец (към 5300) и от три до шест месеца (6300).
За същия период изплатените щети (без тези на "Булстрад", тъй като неговите данни все още се обработват) са 52 на брой, а стойността им е 179 000 лева. "Висящите щети" - тези, които са предявени,
но до момента не са изплатени - към 28 февруари са 297 и на сума около 2 млн. лева. Най-често пътнотранспортни произшествия, покрити от тези полици, стават в страните, където българинът пътува
най-масово. Това са съседните ни държави - Гърция, Турция, Румъния, Македония, но също и Италия, Испания, коментира Цветанка Крумова. Сравнително най-големи компенсации по застрахователни събития
са платени в Италия, Германия и Франция, защото затам пътуват предимно товарни автомобили.
Бюрото "Зелена карта" е набрало 2.5 млн. лв. в гаранционния си фонд през 2002 г. (при планирани 1 млн. лева). По програма обаче във фонда трябва да се съберат 6 млн. лв., които заедно със
съответната презастрахователна програма трябва да послужат като гаранция, че дадена компания ще може да изплати обезщетенията по настъпили щети на чужда територия, причинени от возило, снабдено с
български "зелен" сертификат. Атанас Табов допълни, че членовете на бюрото са депозирали и банкови гаранции в размер на 600 000 евро. С тях трябва да се плаща по евентуално предявени щети в
продължение на пет години (толкова е давностният срок, в който дружеството може да бъде "приятно" сюрпризирано с претенции). "Ние се гордеем, че българското национално бюро във всеки един момент
може да изпълни поетите ангажименти по споразумението с 43-те държави членки на системата "зелена карта", каза той.