Най-големите виновници за пътните инциденти: Скоростта, алкохолът, разсеяността
Конференция "Нови възможности за възстановка на инциденти" се състоя днес в София. Събитието бе организирано от Асоциацията на българските застрахователи, Българската браншова асоциация "Пътна
безопасност" и Acciretech и бе подкрепено от Белгийското посолство у нас. Форумът бе открит от посланика на Белгия в България негово превъзходителство г-н Франсоа Бонтан.
"Застрахователите чрез Гаранционния фонд са едни от най-големите инвеститори", посочи главният секретар на АБЗ Нина Колчакова. Тя допълни, че през последните 10 години са инвестирани над 14 млн.
лева в технологични решения, свързани с пътната безопасност и изрази увереност, че високите технологии ще повишат общественото чувство за справедливост.
Секретарят на Държавната обществено-консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата – Алекси Кесяков, подчерта, че възстановката на инциденти е мощен инструмент, но
към момента остава единствено в архивите на съдебните дела, вместо да бъде споделяна с експертите. Кесяков посочи, че от 2010 г. досега се наблюдава спад в броя на жертвите и ранените при ПТП по
пътищата у нас, сравнено с предходното десетилетие – 2000-2010 г., но все още сме далеч от целите, поставени от ООН за пътната безопасност.
Белгийският опит в областта на пътната безопасност бе споделен от представител на VIAS – Белгийската агенция по пътна безопасност. Лекторът Тант открои четири основни фактора, отговорни за жертвите
на пътя: скоростта, алкохолът, предпазните колани, разсеяността.
Скорост
Констатацията на пътните специалисти е, че шофьорите в страната масово нарушават ограниченията за скорост, особено през нощта и в почивните дни. За да ограничат проблема, от VIAS прибягват до
следното решение: допитват се до гражданите къде искат да има поставени полицейски постове за контрол на скоростта. След като въвеждат полицейски патрули на посочените места, се оказва, че в зоните
с полицейски контрол нарушенията бележат спад с 50%.
Друг подход за ограничаване на скоростта е поставянето на черни кутии в автомобилите на пътните камикадзета. Според статистиката, относително един и същ кръг водачи нарушават скоростните
ограничения. Именно в техните возила се монтират персонализирани черни кутии, устойчиви на измами. Устройствата следят поведението на шофьора и подават сигнали при нарушаване на правилата. Отделно
тези шофьори ежеседмично се срещат с психолози за промяна на рисковото си поведение. Сред останалите ограничителни мерки е използването на мобилни радари, както и регулярното калибриране на
камерите.
Предпазни колани
За да се справят с втория "виновник" за катастрофите на пътя – непоставянето на предпазни колани, Белгия задължава законодателно шофьорите да управляват, а пасажерите да се возят с предпазните
средства. Първоначално е въведено изискване само за предните седалки, а впоследствие и за задните. Новите автомобилни технологии, като например звуковата сигнализация при непоставен колан при
новите автомобили, улеснява прилагането на мярката. Към момента 95% от водачите в Белгия спазват изискването. Най-нередовната категория водачи в това отношение са шофьорите на камиони.
Алкохол
Активните проверки но шофьорите от патрули на държавно и федерално ниво показват, че третият "убиец" на пътя – алкохолът, засяга основно хора от средната възраст. От няколко години обаче зад волана
след употреба на алкохол сядат и все повече младежи. За да ограничат проблема, в Белгия са предприели следната мярка: поставяне в автомобилите на провинили се водачи на персонализирано дрегерно
устройство, свързано със стартера, което тества дъха на водача и едва след като констатира, че шофьорът не е пил алкохол, позволява да двигателя да заработи. Устройството е лично за всеки водач и е
устойчиво на измами. Друга кампания във връзка с алкохола е кампанията "Боб", при която в една компания, излязла да празнува на заведение или да се повесели, се набелязва един човек, който остава
трезвен и който ще управлява автомобила. Той именно е наричан Боб.
Разсейване
Една от най-широкоспектърните причини за ПТП е разсейването на пътя. От VIAS посочват, че в 5% до 20% от ПТП причината е именно загубата на концентрация върху пътното движение. Според проучване на
асоциацията, 37% от шофьорите четат sms-и по време на управление, а над 40 на сто звънят по мобилните си телефони. Специални тестове показват, че дори при използването на хендсфри шофьорите следят
разсеяно пътната обстановка и нерядко не забелязват пътните знаци – сериозна предпоставка за катастрофа.
Сред останалите инициативи за намаляване на пътните инциденти е организирането на шофьорски опреснителни курсове за водачите, постоянни нарушители на закона. От 25- до 40% от ПТП са причинени
от водачи с проблеми в поведението или употребили алкохол. 40% от шофьорите, постъпили в болница след пътен инцидент, са употребили алкохол. През нощта процентът на тези хора е 50 на
сто. Опреснителните шофьорски курсове обхващат именно този контингент водачи. При курсовете се акцентира върху социалната отговорност на пътя и се провеждат различни поведенчески терапии.
По време на форума бе представен и белгийският опит в областта на възстановката на инциденти. Според Жозеф Мара и Жан Герасимус, застрахователните измами в ЕС възлизат на около 500 млн. евро
годишно. За Белгия данните сочат 800 хил. измами всяка година. Едва 1% от тях се разследват. В Германия повече от 50 %т декларираните загуби се дължат на застрахователни измами. Във Финландия 27%
от хората познават някой, който прави такава измама. Белгийските експерти откроиха три типа застрахователни измамници: организирани банди, самостоятелни международни престъпници, дребни
"кокошкари". Измамникът на бъдещето ще бъде все по-голям експерт в цифровизацията и дигитализацията, затова застрахователите трябва да отговорят със съответните технологии, както и със знания и
умения на опитите за мошеничество.
По време на събитието българските експерти се запознаха и с новаторски технологии за извличане на данни от катастрофи за извършване на възстановки и разкриване на измами, както и с нови
решения за възстановка на инциденти.